Politika i društvo

Vozače očekuju oštrije kazne, a za prekršaje djece plaćat će roditelji, bake, djedovi i kumovi

Vozače očekuju oštrije kazne, a za prekršaje djece plaćat će roditelji, bake, djedovi i kumovi

Kazne rastu zbog porasta prekršaja i stradale djece u prometu. Drastične promjene u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama već 2026.

Ministarstvo unutarnjih poslova planira početkom iduće godine znatno pooštriti kazne za niz prometnih prekršaja, među kojima su nevezanje sigurnosnog pojasa, korištenje mobitela tijekom vožnje i nepropisno, odnosno opasno parkiranje. Promjene se najavljuju u okviru izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji se priprema za 2026. godinu.

Kako navode iz MUP-a, dosadašnje novčane kazne nisu imale dovoljno snažan odvraćajući učinak, što potvrđuje i porast broja ponavljača određenih prekršaja. Drugim riječima – kazne su bile preniske da bi vozače natjerale na oprez.

Prema neslužbenim informacijama, najviše se razmatraju povećanja kazni za korištenje mobitela u vožnji, koje sada iznose 130 eura za vozače automobila, odnosno 30 eura za bicikliste. Ako se kazna plati odmah, iznos se prepolovi – što u praksi znači da mnogi prekršitelji prolaze gotovo bezbolno.

Policija upozorava da je mobitel treći najčešći uzrok prometnih nesreća u Hrvatskoj, te da sudjeluje u 13 do 14 posto nesreća sa smrtnim posljedicama. Istraživanja su pokazala kako prosječan vozač tijekom jednog sata vožnje na mobitelu provede čak tri minute – što je dovoljno da izazove tragediju.


Posebno poglavlje: “opasno parkiranje”

Nove izmjene zakona predviđaju i jasnije razgraničenje između nepropisnog i tzv. opasnog parkiranja. Dok se danas za oba prekršaja plaća ista kazna od 30 eura, u MUP-u smatraju da je takav pristup zastario i neučinkovit.

„Opasno parkiranje“ obuhvatit će situacije kada vozači ostave vozilo na mjestu koje blokira promet ili tjera druge sudionike da uđu u suprotan smjer, čime izravno ugrožavaju sigurnost. Za takve će prekršaje kazne biti znatno više.


Kazne i za “darivatelje” skutera i romobila

Velike promjene odnose se i na djecu mlađu od 14 godina koja sudjeluju u prometu, posebno kao vozači električnih romobila i bicikala. Dosad su za njihove prekršaje odgovarali roditelji ili skrbnici, no novi zakon odgovornost proširuje i na druge odrasle osobe – bake, djedove, kumove ili prijatelje – koji djetetu daju vozilo kojim ne smije upravljati.

Ovakve mjere, poručuju iz MUP-a, uvode se nakon drastičnog porasta broja ozlijeđene djece. Prema podacima Klinike za dječje bolesti Zagreb, u posljednjih godinu dana broj hospitaliziranih mališana nakon prometnih nesreća porastao je za 285 posto, a većina ozljeda povezana je s romobilima i biciklima.


Veće kazne za nevezanje pojasa i skrivanje registarskih pločica

Kazne za nevezanje pojasa također će rasti. Trenutno iznose 130 eura, odnosno 65 eura ako se plate na licu mjesta. Policija sve češće bilježi slučajeve u kojima stradavaju djeca – ne zato što su pješaci, već zato što ih odrasli u automobilima ne vežu pravilno ili ih prevoze nevezane na stražnjem sjedalu.

MUP planira pooštriti i kazne za vozače koji skrivaju ili skidaju registarske pločice kako bi izbjegli kazne za teže prekršaje poput prebrze vožnje ili prolaska kroz crveno svjetlo. Taj trend, upozoravaju, primjećuje se i među turistima koji su svjesni da za takvo ponašanje u Hrvatskoj dosad nije bilo ozbiljnih sankcija.


Ako se planirane izmjene usvoje, hrvatske će ceste početkom 2026. godine postati strože – barem na papiru. Koliko će nove kazne zaista promijeniti ponašanje vozača, ovisit će, kao i uvijek, o dosljednosti kontrole i volji policije da ih provede bez iznimki.