Pokušao sam lijepo, zamolio sam da me više ne zovu, nije imalo nikakvog efekta. U jednom su me trenutku izbacili iz takta pa sam pokušao i nešto grublje, prijeteći policijom... Ništa od toga. Dapače, pozivi su postali sve češći. Primjerice, 11. kolovoza, u nepunih sat vremena, od 16.53 do 17.50 sati, mobitel mi je zvonio pet puta. Pet poziva u vrijeme kada normalni ljudi odmaraju. Nije prestalo, nastavili su već u subotu od 9.30. Ne mogu reći da je neizdrživo, no u svakom slučaju stvara neugodu.
"Izluđivanje"
Prepričava nam tako svoje neugodno iskustvo Osječanin koji se suočio s učestalim pozivima neznanaca, tvrtke koja prakticira agresivnu prodaju koječega. "Prve četiri znamenke uvijek su iste, a sljedeća se tri broja mijenjaju, što je problem. Premda, naime, blokiram jednog, stiže poziv sa sljedećeg broja. Tko zna koliko linija imaju. Lako sam saznao o kojim je pozivnim centrima riječ, kao i da mnogi drugi imaju isti problem. Dapače, na jednom sam forumu našao gotovo identičan slučaj. Kad je stigao prvi poziv na koji sam se javio, čuo sam ženski glas koji zvuči kao mješavina automata i prave osobe, koji gotovo samouvjereno kaže da živim u mjestu u kojemu ne živim (konkretno u Slavonskom Brodu), a potom upita gdje zapravo živim. Na konstataciju 'ne želim odgovoriti' i zamolbu 'nemojte me više zvati', nastavila je agresivno s pitanjima, dok nisam prekinuo vezu", nastavlja ovaj građanin.
Neželjeni pozivi svakodnevica su građana i ovo nije usamljen slučaj "izluđivanja žrtve". Da bi se izbjegli ovakvi nasumični pozivi, postoji mogućnost prijave u registar "Ne zovi", ali i to ne jamči i mir. "U registru 'Ne zovi' mama i ja smo od srpnja prošle godine, ali i dandanas nas zovu. Mene puno manje, ali mamu bar dva puta tjedno. Zanimljivo je da uporno zovu ženu od 78 godina koja je prije nasjedala na njihove prodaje, ali ne i mene. Mama zapravo uopće ne zna tko ju zove i zašto, ali kaže 'ljubazni su, ne mogu samo tako prekinuti vezu', pa se upušta u razgovore s njima. Ako sam blizu, odmah zatražim njezin mobitel i čim se javim s druge strane nastane tajac. Kada kažem da je mama u registru i da nemaju pravo zvati, neki se ispričaju, ali neki i dalje pričaju svoje", kazala nam je Osječanka svoje iskustvo.
Zahtjev
Iz Agencije za zaštitu osobnih podataka (AZOP) doznajemo da je, kada je riječ o obradi osobnih podataka u svrhu marketinga preko telefona, sukladno Zakonu o zaštiti potrošača, zabranjeno upućivati pozive i poruke potrošačima koji su se upisali u registar potrošača koji ne žele primati takve pozive i poruke. "Ako ne želite da vas trgovci kontaktiraju kako bi vam prodali neki proizvod ili uslugu, možete tražiti da se vaš telefonski broj upiše u registar 'Ne zovi', a on se vodi pri HAKOM-u (Hrvatska regulatorna agencija za mrežne aktivnosti). Upis u taj registar ili ispis iz njega obavljaju trgovci operatori elektroničkih komunikacija. Upis podataka u registar 'Ne zovi' i ispis iz njega obavlja operator s kojim korisnik telefonskog broja ima sklopljen pretplatnički ugovor ili se s njim nalazi u korisničkom odnosu unaprijed plaćene usluge, bez naknade, na temelju pisanog zahtjeva korisnika telefonskog broja upućenog operatoru preko posebnog obrasca, i to osobno, pisanim putem ili preko elektroničke pošte s adrese koja je prethodno provjerena i registrirana pri operatoru kao adresa elektroničke pošte korisnika telefonskog broja, u slučaju promjene operatora i zadržavanja istog telefonskog broja, potrošač nije dužan ponovno zahtijevati upis/ispis iz registra 'Ne zovi'", pojašnjavaju iz AZOP-a.
HAKOM pojašnjava da je registar "Ne zovi" javni registar telefonskih brojeva onih potrošača koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju u svrhu promidžbe ili prodaje, bez pribavljenog pristanka. U registar se mogu upisati svi potrošači koji su korisnici javne govorne usluge, što uključuje fiksni i mobilni telefon te SMS-ove i MMS-ove. Upisati se u registar ili ispisati se iz njega može se tako da vlasnik telefonskog broja ispuni obrazac zahtjeva i preda ga svome operatoru. Operator će provjeriti valjanost zahtjeva i upisati broj u registar.
PISANO DOPUŠTENJE ZA KONTAKTE
Ako građanin ipak želi dopustiti nekom trgovcu da ga kontaktira iako je upisao broj u registar ”Ne zovi, može to učiniti. Trgovcima kojima želite dopustiti kontakt možete dati privolu (trgovci najčešće privole pribavljaju u pisanom obliku gdje se navodi broj potrošača i datum te iskazana vaša suglasnost da vas smiju kontaktirati), čime dokazuju da ste nedvojbeno pristali na kontakte u svrhu promidžbe i prodaje. Od trenutka upisa broja u registar nijedan vas trgovac više ne smije kontaktirati, pa naknadno trebate dati privole samo onim trgovcima kojima ćete dopustiti kontakt. Na obrascu zahtjeva za registar ”Ne zovi predviđen je upis samo do tri broja, a ako ih netko ima više, može ispuniti i predati svojem operatoru više od jednog obrasca zahtjeva, ovisno o tome koliko brojeva želi. Je li operator upisao broj u registar ”Ne zovi ili ga ispisao iz njega može se provjeriti na stranicama www.hakom.hr. Iz HAKOM-a pojašnjavaju i da u slučaju ako netko ima roditelja starije dobi koji se ne snalazi sa zahtjevima, a redovito ga nazivaju trgovci, može umjesto njega podnijeti zahtjev ako ima punomoć, ali je puno jednostavnije da pomogne roditelju ispuniti obrazac.
UPORNE PRIJAVITE INSPEKTORATU
HAKOM pojašnjava i da situacija u kojoj vas je trgovac nazvao samo jednom, nakon upisa broja u registar, ne bi trebala biti okidač za automatsku prijavu trgovca nadležnoj tržišnoj inspekciji. ”Moguće je da je došlo do nekog nesporazuma ili pogreške, pa u ovakvim situacijama predlažemo da se trgovcu prvo jasno kaže da je telefonski broj na koji je nazvao upisan u registar, da znate da niste dali nikakvu privolu za taj broj te da tražite da vas uklone s bilo kojeg popisa koji koriste za pozivanje u svrhu promidžbe ili prodaje. Ako ovakav pristup ne urodi plodom, odnosno ako vas trgovac ponovo bude zvao unatoč vašem upozorenju, uvijek ga možete prijaviti Državnom inspektoratu. Registar Ne zovi propisan je Zakonom o zaštiti potrošača za čije kršenje je nadležan Državni inspektorat, pojašnjavaju iz HAKOM-a.