Rano u Povratku Jedija, Luke Skywalker (Mark Hamill) i njegova skupina pobunjenika vraćaju se na Tatooine, gdje Jabba Hutt, proždrljivi puž koji upravlja kriminalnim podzemljem poput kasnog rimskog cara, drži Hana Sola (Harrison Ford ) smrznut u karbonitu.
Trgovinom i prijevarom pokušavaju izvući Hana iz Jabbinih kandži, ali sve što uspiju je uhvatiti ih, jednog po jednog, i još više razbjesniti zvijer. Ali umjesto da ih odmah ubije, Jabba poroblja princezu Leiu (Carrie Fisher, koja izgleda manje ugodno od bilo kojeg čovjeka u povijesti) i osuđuje one druge na dine, gdje će ih hraniti ogromna crvolika zvijer po imenu sarlacc. ”U njegovom trbuhu, najavljuje Jabba, ”naći ćete novu definiciju boli i patnje, jer ćete biti probavljeni tijekom 1000 godina.
Prije četrdeset godina, sarlacc se činio kao najkvrgavije stvorenje u galaksiji, koje je svojim žrtvama priredilo pakao koji tek počinje kada hodaju po dasci i padnu u ponor njegove gladne utrobe. Sada se sarlacc više doima kao metafora za samu franšizu Ratova zvijezda, koja bez prestanka melje vlastitu mitologiju, ne ostavljajući nijednu malu kost ili tetivu neprobavljenom. Čak je i lovac na glave Boba Fett, sporedni lik koji je pao u jamu i vjerojatno zauvijek nestao, imao svoju osrednju seriju na Disney+.
Ipak, Povratak Jedija, usprkos svim svojim manama, još uvijek ima moć vratiti vas u vrijeme kada su Ratovi zvijezda bili događaj, kohezivan i zadivljujući dio izgradnje svijeta koji se još nije počeo dekonstruirati. Također je bila čvrsto u rukama njezina tvorca, Georgea Lucasa, koji je cijelu seriju držao u naftalinu 16 godina dok se nije pozabavio prethodnicima, a Disneyjev nastavak trilogije dolazi još 11 godina nakon završetka. Razmaci između trilogija dovoljno su veliki da dopuste generacijsko vezivanje za svaku od njih, ali integracija cijelog svemira Ratova zvijezda tijekom vremena imala je učinak nagrizanja, a ne obogaćivanja iskustva. Gotovo da ne postoji ritam koji nije značajno razrađen.
Jedan od problema s Povratkom Jedija je što je franšiza već počela jesti vlastiti rep. U originalnim Ratovima zvijezda, Savez pobunjenika otišao je nevjerojatno daleko kako bi potražio ranjivosti u planetarnoj Zvijezdi smrti Galaktičkog Carstva i uništio je. (Samo presretanje nacrta za Zvijezdu smrti dovelo bi do filma prednastavaka, Rogue One, i možda najboljeg iz Disney+ serijala, Andora.) Return of the Jedi naposljetku govori o tome da se Savez pobunjenika nevjerojatno trudi tražiti ranjivosti u obnovljena Zvijezda smrti, koja ili govori nešto duboko o povijesti koja se ponavlja ili je jednostavniji slučaj Lucasovog povratka u bunar.
Unatoč tome, Povratak Jedija nosi dosta zamaha iz Carstva uzvraća udarac, najboljeg od svih filmova Ratova zvijezda, što ga ostavlja na mjestu gdje se Luke mora podići nakon otkrića o svom ocu i obnovljenoj snazi Carstva u slamanju otpora. Kao Jedi na obuci, Luke je stekao moć koja je povezana s neizvjesnošću, jer on ne zapovijeda u potpunosti Silom koju Darth Vader i Carstvo namjeravaju upotrijebiti da ga namame na mračnu stranu. Sudbina je odredila da će Luke i Darth Vader imati odnos oca i sina, no uvjeti su pod nasilnim pregovorima. Budući da je dovršetak nove Zvijezde smrti prioritet za Carstvo - biti izvođač radova za Carstvo je možda najgori posao u svemiru - pobunjenici moraju isplanirati još jednu nevjerojatnu misiju uništenja reaktora u njegovoj jezgri. Ali prvo moraju proći pored neprobojnog štita koji štiti svemirsku stanicu, koja je ukorijenjena na šumskom mjesecu Endoru. Imperij u potpunosti predviđa svaki korak ovog plana, ali pobunjenici su postali saveznici Ewoka, umiljatih plišanih medvjedića koji žive u Endoru, a da ne govorimo o krevetima svakog djeteta mlađeg od 10 godina u Americi.
{youtube}XgB4gaY2dWE{/youtube}
Akcijski setovi u Povratku Jedija rijetko imaju isti učinak kao vrhunci iz prethodna dva filma, bez ičega poput uzbuđenja Lukeovog vrhunskog pucanja u reaktor u Ratovima zvijezda ili napada onih "šetača" po svim terenima u Imperij uzvraća udarac, sa svojom impozantnom otkačenošću u stilu Raya Harryhausena. Jedan događaj koji ubrzava puls ovdje iskorištava prekrasnu šumsku okolinu Endora s brzim biciklima koji jure oko (i u) drveće uz beskrajnu kalifornijsku sekvoju. Ali i dalje je čudan izbor potisnuti Hana Sola uglavnom na marginu, pogotovo nakon što su Lucas i Ford pomogli redefinirati moderni avanturistički film nekoliko ljeta ranije s Raiders of the Lost Ark.
Ipak, Povratak Jedija više se bavi emocionalnim dobitkom nego međuzvjezdanim uzbuđenjima, što stavlja Lukeov identitet - kao sina, kao brata i kao Jedija - u prvi plan iu središte dok serija dovršava svoj luk. Lucas ima dobar razlog da unovči golema ulaganja koja su gledatelji uložili u ove likove tijekom tri filma, a ono što osjećate o Povratku Jedija ima tendenciju snažnog povezivanja s onim što osjećate o epizodama koje su mu prethodile. Lukeov posjet Dagobahu sa svojim mentorom Yodom koji blijedi, preoblikovanje njegovog odnosa s Leiom i njegov posljednji dvoboj svjetlosnim mačem s Vaderom dovršavaju herojevo putovanje afirmacijom tema koje su vodile trilogiju do ove točke odanost, pristojnost, iskupljenje , požrtvovnost, prijateljstvo i obitelj. Prije 40 godina sve se to činilo dirljivijim.