Hrvatsko ratno zrakoplovstvo oprostilo se od svojih legendarnih MiG-ova 21, borbenih aviona koji su obilježili Domovinski rat i postali simbol stvaranja i obrane države.
Povijesni ispraćaj ovih aviona nije samo kraj jedne ere, već i početak novog doba, u kojem će nebo Hrvatske štititi suvremeni Rafalei.
MiG-ovi 21: Simbol hrabrosti i opstanka
MiG-ovi 21 ušli su u povijest Hrvatske kao jedan od ključnih stupova obrane tijekom Domovinskog rata. Njihov dolazak nije bio lak - od prvih jednosjeda koje su donijeli prebjezi iz JNA do većine borbenih aviona nabavljenih iz Ukrajine unatoč međunarodnom embargu, priča o MiG-ovima priča je o domišljatosti i ustrajnosti Hrvatske u njenim najtežim trenucima.
Prvih nekoliko aviona stiglo je zahvaljujući prebjeglim pilotima, a kasnije su ključne isporuke iz Ukrajine omogućile stvaranje operativne eskadrile. Važno je istaknuti da su isporuke iz Ukrajine, tada pod drugim političkim okolnostima, bile presudne. Zahvaljujući njima Hrvatska je uspjela izgraditi svoje ratno zrakoplovstvo, a da te pomoći nije bilo, obrana neba bila bi ozbiljno dovedena u pitanje.
Popis MiG-ova 21 kupljenih iz Ukrajine
Od ukupno 40 borbenih jednosjeda nabavljenih iz Ukrajine, mnogi su se istaknuli svojim ulogama, dok su neki nesretno završili:
- 104 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Pao 1995. kod Gašinaca.
- 105 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Postavljen u Spomen parku 153. brigade HV-a.
- 106 ???????? – Kupljen u Ukrajini.
- 107 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Izložen u Muzeju Domovinskog rata Vukovar.
- 108 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Pao kod Slunja 2010. Pilot preživio.
- 109 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Pao 1996. kod Velike Gorice.
- 113 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Izložen kod zgrade FSB-a u Zagrebu.
- 116 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Moderniziran u Rumunjskoj 2003.
- 119 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Oboren kod Bosanske Gradiške 1995.
- 121 ???????? – Kupljen u Ukrajini. Pao kod Donje Lomnice 2014.
- 122–135 ???????? – Svi kupljeni u Ukrajini, modernizirani u Rumunjskoj 2003.
Osim jednosjeda, Hrvatska je iz Ukrajine nabavila i nekoliko školskih dvosjeda, uključujući MiG-21U (npr. 160–163), koji su se koristili za obuku pilota. Neki od tih aviona postali su eksponati, poput MiG-a 163 poznatog pod imenom "Zubo", izloženog na aerodromu Pribislavec.
Nova era: Rafalei preuzimaju odgovornost
Dolazak Rafalea označava modernizaciju hrvatskog ratnog zrakoplovstva, no prijelazno razdoblje otvara pitanja. Dok novi avioni ne postanu potpuno operativni, sigurnost hrvatskog neba oslanja se na suradnju s NATO partnerima, eurofighterima i gripenima.
Ovo razdoblje naglašava izazove koji dolaze s prelaskom s jednog sustava na drugi, ali i priliku za jačanje strateškog položaja Hrvatske unutar NATO-a. I dok se s ponosom prisjećamo prošlosti obilježene hrabrim pilotima i simboličkim avionima, dolazak Rafalea pruža nadu u sigurniju i tehnološki napredniju budućnost obrane Hrvatske.