Komentar dana

Trgovački centri niču svakodnevno u malim sredinama razvoj ili zasićenje

Trgovački centri niču svakodnevno u malim sredinama  razvoj ili zasićenje

Razvoj manjih sredina se oduvijek temeljio na otvaranjem novih radnih mjesta, pozitivnih migracija i naravno otvaranje društvenih mjesta gdje će stanovnici moći negdje izađi i podružiti se s drugim ljudima. Kod nas, barem što se tiče Slavonije, svjedočimo svake godine otvaranjem novih trgovačkih centara, koji su se prilagodili 'trendovima' i sada su puno manji nego oni prije 15-20 godina. No, zar nam uistinu treba toliko trgovina, koje 'štampaju' jedno te iste trgovine i nude nam samo razloge za još veću potrošnju

Veliki centri odvlače stanovnike iz gradova

Gledajući razvoj manjih gradova u Slavoniji, moglo bi se reći da je stanje bolje nego prije 15 godina kada je vladala kriza i kad su dugovječni butici, trgovine i tvrtke, počeli zatvarati svoja vrata. Trgovi i korza u gradovima poput Vinkovaca, Vukovara, Slavonskog Broda, Osijeka, Našica i Požege postali su prazni, a cijela svrha šetnice građana po centru svojih gradova je izgubila svoj smisao. Naravno, vremena su se počela mijenjati, a trgovački centri postaju prevalentni u svim većim sredinama, što odvlači stanovnike iz grada i premješta ih u 'zabavne' centre gdje građanin može nešto kupiti, popiti kavu i na kraju se i zabaviti.

Portanova, Supernova, Avenue Mall... sve su to veliki trgovački centri koji su se otvarali izvan granica samog grada i tako 'odvlačili' građane iz gradskih središta. No, vremena se mijenjaju pa vidimo da novopečeni privatnici otvaraju svoje radnje u centrima gradova, podsjećajući na neka ljepša vremena, kada su se ljudi skupljali na trgovima i družili kao nekad. No, čini se da velike korporacije pokušavaju drugačijim taktikama privuči potrošače, pa su osmislili nove vrste trgovačkih centara - one manje veličine, s ponudom koja ostaje skoro pa ista u usporedbi s velikim trgovačkim centrima.

I taman kad smo se malo odmorili od silnih centara i velikih trgovačkih lanaca, sada su u trendu tzv. retail parkovi, čiji opseg ponude pokušava replicirati onu iz velikih trgovačkih centara, a usto i smanjiti veličinu same zgrade i prostora.

Od ogromnih kompleksa to manjih retail parkova

Primjerice. grad Vinkovci ima oko 30 tisuća stanovnika (prema podacima popisa stanovništva 2021. godine) i u zadne dvije godine otvorili su se, ili će se otvoriti, dva retail parka - Stop Shop, koji se nalazi na južnoj obilaznici prema Vinkovcima i Hey Park, koji se upravo gradi na Lapovcima, preko puta trgovačkog lanca Kaufland. Stop Shop u svojoj ponudi ima modne brandove poput Sinsay, Cropp, House, Waikiki, Pepco i NKD, sportske trgovine Hervis i Sport Vision i naravno trgovine poput DM-a, Tedija, Zoo Citiya, i Plodina. Ne bi ovo bio nikakav problem da sam centar nije otvorio trgovine koje smo već imali u Vinkovcima - u VSC-u, koji se nalazi u Dugoj ulici i oduvijek je bio prvi pravi vinkovački shopping centar.

Nedavno je objavljeno da će se otvoriti i Hey Park koji će dovesti 'novitete' u Vinkovce no osim drogerije Muller i sportske marke Intersport, ništa novo ni inovativno nije 'uvezeno' u Vinkovce osim treće trgovine Pepco i Tedi. I možda će netko ovo smatrati kukanjem i kritiziranjem iz dosade, no uistinu čemu izgrađivanje još jednog retail parka, koji ne donosi nikakve inovacije u grad, a koji zasada ima skoro sve važne trgovačke lance na svom teritoriju.

Nedavno se otvorio i Eurospin, koji osim ponude talijanske robe, ama baš ništa nije drugačije odradio od primjerice Kauflanda i Lidla. Zašto se uporno otvaraju ovakvi parkovi, koji će nakon prvotne popularnosti i zainteresiranosti, redovito zjapiti prazni

Pustite nas da se odmorimo od silnih trgovačkih lanaca

Iako čelni ljudi Vinkovaca govore o novim radnim mjestima, skoku broja zaposlenih u gradu, a i županiji, čini se da je ovo samo još jedan razlog ili ipak izlika vladajućih da se pohvale urbanizaciji najstarijeg naselja u Europi. U Vukovaru se također nedavno otvorio Stop Shop, u Osijeku Shopping Centar Gacka, novi retail park u Retfali, i ovaj trend nonstop raste i ne izgleda da će stati ove godine. Naravno, ovakvi efekti postaju slabiji nakon nekog vremena, no ipak zabrinjavajuće je da u Hrvatskoj najbolje uspjevaju birtije i trgovine.

Razvoj i standardi života se ne bi trebali vrtiti oko toga hoće li se otvoriti McDonald's nego hoće li naše dijete doći sa igrališta bez da se posjeklo na prastari i zahrđani tobogan.

Gradite parkove, igrališta, biciklističke staze, sportske terene, renovirajte stare spomenike kulture, škole, ustanove koje izgledaju kao da je jučer bila 1980. godina. Prestanite davati razloge ljudima da idu kupovati iz dosade, i počnite razvijati zdrave navike svojih građana. Ovo nije kritika, nije manifestacija propasti svega što se otvara u slavonskim gradovima, ovo je molba - pustite nas da se malo odmorimo od trgovačkih centra i retail parkova.