Nešto potpuno drugačije

Nedovršeno djelo Leonarda da Vincija odlazi 'kući' u francuski dvorac gdje je i umro

Nedovršeno djelo Leonarda da Vincija odlazi 'kući' u francuski dvorac gdje je i umro

Kada se talijanski polimatičar i renesansni majstor Leonardo da Vinci 1516. zakleo na vjernost francuskom kralju i prihvatio poziv Franoisa I. da se nastani u Francuskoj, donio je sa sobom tri svoja najpoznatija djela.

Sveti Ivan Krstitelj, Djevica s Djetetom sa svetom Anom i njegovom najslavnijom slikom, Mona Lizom sve sada visi u Louvreu u Parizu.

Neki stručnjaci za Leonardo, međutim, sugeriraju da je možda stigao u Francusku s još jednom slikom onom koja je ostala nedovršena djelom kojem se vratio i poboljšao, ali ga nikada nije dovršio, unatoč tome što ga je držao u blizini više od 30 godina.

Tajanstveni sveti Jeronim u pustinji, koji je Leonardo započeo 1480-ih, rijetko napušta svoj stalni dom u Vatikanskim muzejima. Danas je, međutim, kao rezultat iznimnog ugovora o zajmu, izložena u dvorcu u Clos Lucu u blizini bivšeg kraljevskog dvorca u Amboiseu na Loire u zapadnoj Francuskoj gdje je Leonardo živio nešto više od dvije godine do svoje smrti. 1519. godine.

”Pet stotina godina nakon smrti Leonarda da Vincija, slika ćemo ovdje imati 100 dana, rekao je Franois Saint Bris, čija obitelj posjeduje Clos Luc, za Observer.

”Za nas je izuzetno dirljivo što nam je ovaj posao posuđen. Ovo je jedinstveno platno, djelo u tijeku koje postaje življe što ga više gledamo. U njemu vidimo rad Da Vincijevog mozga, njegove tehnike, njegovu inteligenciju, njegov crtež. Nadamo se da će posjetitelji doći ovdje kako bi o tome razmišljali.

Smatra se da je do sada preživjelo manje od 20 Leonardovih slika. Sveti Jeronim u pustinji nije najbolji niti, dapače, najsjajniji: sumorna i uglavnom bezbojna slika prikazuje mršavog i pokornog sveca iz četvrtog stoljeća koji se smatra ocem kršćanske crkve kako se udara kamenom u prsa. Na dnu platna obris lava iz čije je šape Jeronim slavno izvukao trn leži skiciran i neuobičajeno svirep, što je promjena u odnosu na njegovu uobičajenu poslušnu sliku.

Sveti Jeronim, učenjak zaslužan za prevođenje Biblije s grčkog i hebrejskog na latinski tijekom godina u pustinji, bio je popularna tema tijekom razdoblja renesanse, simbolizirajući i humanizam i religiju. Leonardo mu je skinuo njegovu uobičajenu portretnu odjeću od grimiznih kardinalskih haljina, šešira i brade i prikazao ga mršavih crta lica u krpama i bez Biblije.

Djelo je naručeno dok je Leonardo živio u Firenci 1481. i ostalo je nedovršeno kada se preselio u Milano 1482. No, tko ga je naručio i zašto nikada nije dovršen, ostaje misterij. Slika je nestala i ponovno se pojavila nekoliko puta tijekom stoljeća i konačno se pojavila u zalagaonici 1856., gdje ju je kupio papa Pio IX.

Guido Cornini, vatikanski kustos, rekao je da ga je činjenica da je nedovršen učinila još zanimljivijim povjesničarima umjetnosti i stručnjacima koji su ga koristili da otkriju mnoge Leonardove tehnike i karakteristike kao umjetnika.

”Možete vidjeti korake slike. Ne znamo zašto je stao. Postoji teorija da je Da Vinci ovu sliku možda držao sa sobom cijeli život.

"Možda ga je držao uza se namjerno nedovršenog, vraćajući mu se s vremena na vrijeme, poboljšavajući ga, mijenjajući", rekao je Cornini. Francesca Persegati, kustos Vatikanskih muzeja, rekla je da postoje dokazi da je Leonardo prstima naslikao jedan dio slike. ”Zapravo možemo vidjeti gdje je pritisnuo gustu boju dlanom i prstom. Možemo zamisliti kako umjetnik zapravo dodiruje ovu sliku i zapravo postaje dio djela.

Barbara Jatta, ravnateljica Vatikanskih muzeja, rekla je da je slika rijetko napuštala stalnu zbirku i tek kada se može zajamčiti njezin integritet i sigurnost. No bio je izložen u Rimu, u Metropolitan muzeju umjetnosti u New Yorku i u Louvreu 2019. za godišnjicu umjetnikove smrti.
”Postoji mnogo razloga za slavljenje i dijeljenje simboličnog umjetničkog djela iz vatikanske zbirke vraćanjem na mjesto gdje se vjerojatno nalazilo tijekom boravka i smrti velikog Leonarda da Vincija u Francuskoj. Hipoteze i nekoliko dokumenata koji se čuvaju u Milanu dovode nas do toga da vjerujemo da je slika bila u Clos Lucu kada je umro 2. svibnja 1519., rekla je Jatta.

”To je neosporno remek-djelo... upravo se zbog svoje 'nedovršenosti' smatra jednim od njegovih najzanimljivijih djela i jedna je od rijetkih slika umjetnika čija autentičnost nikada nije dovedena u pitanje.

Dodala je: ”Bilo je važno sliku donijeti ovdje gdje je Da Vinci živio i umro. Željeli smo omogućiti ljudima da posjete povijesno mjesto i podijele ne samo povijest i Da Vincijevo tehničko umijeće nego i lik svetog Jeronima, jednog od temeljnih likova crkve, i njegov život.

Izložba slika u Chteau de Clos Luc, te drugih radova vezanih uz Leonarda i svetog Jeronima, traje do 20. rujna. Posjetitelji mogu razgledati dvorac, uključujući posjete sobama koje koristi Leonardo i galerijama koje ilustriraju njegov rad kao slikara, matematičara, inženjera, znanstvenika i izumitelja.