Nešto potpuno drugačije

Prvi put u svojoj povijesti Facebook je u padu

Prvi put u svojoj povijesti Facebook je u padu

Facebook je bio mnogo u vijestima prošli tjedan, iako to možda ne shvaćate jer je preimenovan u Meta u nadi da će loše vibracije povezane s njegovim djevojačkim prezimenom postupno nestati iz javnog pamćenja. (Google je pokušao isti štos s Alphabetom i ni to nije upalilo.)

Za promjenu, međutim, posljednji trenutak Facebooka na vrhu dnevnog reda vijesti nije imao nikakve veze sa skandalima i sve s njegovim financijskim rezultatima, koji su bili toliko neočekivano loši da su dionice u jednom trenutku pale za 25%, uzimajući 240 milijardi dolara ( 177 milijardi funti) od tržišne vrijednosti, što je zauzvrat dovelo do pada Nasdaq indeksa od 2%.

S obzirom na to da je Facebook do sada bio licenca za tiskanje novca, toliko da je u jednoj fazi (2019.), kada ga je Federalna trgovinska komisija kaznila sa 5 milijardi dolara, njegove dionice zapravo porasle kada je Wall Street prijavio da je navodno velika kazna je zapravo bio ekvivalent ugrizu buhe na slonu.

Ali ovaj put je bilo drugačije. Zašto Tri su se čimbenika izdvojila iz izvješća o konferencijskom pozivu Marka Zuckerberga s analitičarima burze: utjecaj TikToka; Appleov potez koji zahtijeva od korisnika iPhonea da pristanu da ih oglašivači prate; te otkriće da je dosad nezaustavljiv rast broja korisnika Facebooka zastao.

Uckerbergova novootkrivena opsesija TikTokom sigurno je zbunila mnoge promatrače. Uostalom, TikTok nije društvena mreža. To je usluga koja hostira kratke korisničke videozapise, iz žanrova kao što su podvale, vratolomije, trikovi, šale, ples i zabava. U vlasništvu je kineske tvrtke ByteDance, ne razumije ga nitko stariji od 40 godina i zauzeo je svijet. Kao oblik kineskog kulturnog imperijalizma, čini da Xi Jinpingova inicijativa pojas i put izgleda amaterski.

Zašto onda Zuckerberga drži budnim noću Odgovor je da TikTok briljantno opslužuje demografsku skupinu takozvane mlade odrasle osobe kojoj Facebook, sa svojom demografijom koja stari (roditelji i bake i djedovi), izgleda više ne služi dobro. To objašnjava njegovu revnost da ponovno potakne Reels (njegov smiješan pokušaj oponašanja žanra kratkih videa) i da mladim odraslim osobama ponovno postavi prioritet u drugim ponudama. Ali pravi problem za Facebook je što TikTok monopolizira pažnju svojih korisnika, odakle dolazi novac za nadzorni kapitalizam.

Kao što Ben Thompson, iskusni tehnički analitičar, kaže: ”Problem za Metu je što se njezino poslovanje ne temelji na objavljivanju sadržaja vaših prijatelja; temelji se na angažmanu i posluživanju oglasa, što znači da je svaka usluga koja zauzima vaše vrijeme i pažnju a TikTok zauzima puno toga temeljna prijetnja.

Drugi izvor jada za Facebook je utjecaj Appleove značajke "transparentnosti praćenja aplikacija" (ATT), predstavljene prošle godine s verzijom 14.5 njegovog mobilnog operativnog sustava iOS. To je zahtijevalo od korisnika iPhonea da daju izričit pristanak za praćenje aplikacija na razini korisnika i ID uređaja. Nije iznenađujuće da su korisnici u velikim količinama odbili. A utjecaj na Facebook je sada postao jasan u obliku izgubljenih 10 milijardi dolara prihoda od oglašavanja. To je 8,5% prihoda tvrtke u 2021., ali, što je još važnije, četvrtina njezine ukupne dobiti za ovu godinu.

Lako je shvatiti zašto bi rezultati poput ovih mogli navesti investitore da preispitaju svoje dioničke portfelje. Ali Facebook se i prije pokolebao i oporavio se. Kao tvrtka, ima ogromne resurse novca i talenta. S obzirom na vrijeme, mogao bi pronaći način da odvuče mlade odrasle od TikToka i da se kreće po Appleovom ATT-u. Ali za svakoga tko dugoročno gleda na te poteškoće, velika je priča da je korisnička baza tvrtke možda prestala rasti. Brojke objavljene prošlog tjedna pokazuju da je broj dnevnih aktivnih korisnika pao za 500.000 i da se čini da se broj mjesečnih aktivnih korisnika smanjio na 2,91 milijardu. Ako je ovo početak trenda, to je stvarno značajno.

Zašto Uglavnom se radi o mrežnim efektima. Davne 1990. godine Bob Metcalfe, suizumitelj Etherneta, formulirao je "zakon" koji kaže da je vrijednost komunikacijske mreže proporcionalna kvadratu broja povezanih korisnika sustava. Ovaj zakon je pokrenuo svaki mrežni sustav na planeti i njegovo iskorištavanje oduvijek je bio cilj osnivača tvrtki.

Trik je bio brzo privući korisnike (nenaplaćivanjem usluga) i doći do točke u kojoj je broj korisnika dovoljno velik da otežava proboj na tržište. Facebook je tu točku dostigao davno i ako želite mjeru njegove snage u ovom trenutku, pokušajte izračunati koliki je kvadrat od 2,91 milijarde.

Razlog zašto je mrežni učinak toliko moćan je taj što sve dok se broj korisnika povećava, tvrtka se kreće u dobrom krugu. Što više korisnika ima, to je veći poticaj za nove korisnike da se prijave. Od početka je poticanje rasta broja korisnika bila Zuckerbergova glavna opsesija. Zato je oduvijek obraćao pozornost na glasove opreza kada je tvrtka naišla na skandale i optužbe za nanošenje društvene štete.

Ali mrežni efekti djeluju u oba smjera. Ako broj korisnika počne opadati, tada se kreposni krug iznenada pretvara u začarani, što dovodi do silazne spirale. Možda je to ono što TikTok već radi na Facebookovom Instagramu, na primjer. Zuckerberg je dovoljno pametan da zna da bi njegova pozicija gospodara trenutnog svemira mogla biti prolazna. Sic tranzit gloria i sve to. Što može objasniti zašto planira biti gospodar nadolazećeg metaverzuma.