Slavonski Brod

Brodsko-posavska županija s Danijelom Marušićem pri začelju razvijenosti u RH

Brodsko-posavska županija s Danijelom Marušićem pri začelju razvijenosti u RH

U prostorijama HDZ Brodsko-posavske županije nedavno su predsjednik Pero ćosić i župan Danijel Marušić rekapitulirali proteklu godinu u županiji. Županiju skoro da nisu ni spomenuli, već su se hvalili uspjesima hrvatske vlade kao da stoluju u Banskim Dvorima, a ne u Slavonskom Brodu. Posebno je zanimljivo bilo obraćanje Danijela Marušića koji je više pogledavao u svog stranačkog šefa nego u okupljene novinare.

Podsjetio je brodsko-posavski župan kako su neki zagovarali ukidanje županija, a eto, on doista ne vidi razloge za to. Nije se upitao jesu li takvi prijedlozi inicirani rezultatima koji se mogu sumirati nakon njegovog dvanaestgodišnjeg rada ili nerada na dužnosti župana.

Danijel Marušić i Pero ćosić

Kada se progovori o razvijenosti Brodsko-posavske županije, kada se, u tom smislu, uspoređuje s ostalim županijama u Republici Hrvatskoj, može se ili plakati ili rugati Naime, županija sramno i predugo tavori pri dnu razvijenosti, zlopati se poput invalida u kolicima pred strmim stepeništem. A invalid ona nije, već suprotno, potencijalni prvak u maratonu razvoja. Ili, pak, može se nešto poduzeti Građani dobro znaju da su lokalni izbori za župana i županijsku skupštinu idealno vrijeme za poduzimanje promjena, ali su nepokretni kao da su hipnotizirani; od izbora do izbora, većina je ponavljala greške, zaokružujući istog čovjeka.

Tko bi trebao nešto spasonosno poduzeti (Do)sadašnji, iz milja nazvan, fenjer-župan Danijel Marušić

Podsjetimo se na dužnosti župana i je li ih aktualni obavljao kako treba:

Župan zastupa županiju. Župan:

priprema prijedloge općih akata,

izvršava ili osigurava izvršavanje općih akata predstavničkog tijela (županijske skupštine),

usmjerava djelovanje upravnih tijela županije u obavljanju poslova iz njihovoga samoupravnog djelokruga te nadzire njihov rad,

upravlja nekretninama i pokretninama u vlasništvu županije kao i njezinim prihodima i rashodima, u skladu sa zakonom i statutom,

odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina županije čija pojedinačna vrijednostne prelazi 0,5% iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina, a najviše do 1.000.000 (jedan milijun) kuna, te ako je stjecanje i otuđivanje nekretnina i pokretnina planirano u proračunu, a stjecanje i otuđivanje pokretnina i nekretnina provedeno u skladu sa zakonskim propisima,

obavlja i druge poslove utvrđene statutom.

-Odgovoran je središnjim tijelima državne uprave za obavljanje poslova državne uprave prenijetih u djelokrug tijela županije.

Ovakav opis poslova izgleda preopćenito i bezazleno, ali, iza navedenih birokratskih ocrtavanja dužnosti i obveza nalazi se smjer, intenzitet, čovjek i novac. Smješteni su potencijali za odlučivanje koji u BPŽ očito nisu iskorišteni.

Naime, potraže li se u googlu sadržaji/odrednice koje u sebi sadrže informacije o razvijenosti BPŽ, strategiji razvoja, strateškom planiranju, ljudskim potencijalima, socio-ekonomskom položaju, ključnim djelatnostima, ili slično, pronaći će se niz stranica o njenom gospodarskim statusu i komparativnim podacima s ostalim županijama. BPŽ na čvrstoj je poziciji u donjem dijelu tabele razvijenosti po većini kriterija. Porazne brojke ničim se ne daju opravdati. Jednostvano, BPŽ je prenisko na ljestvici uspješnosti i zbog toga, što je nevjerojatno, nitko ne snosi moralnu i političku odgovornost. Da je riječ o nogometnoj ligi, trener bi dobio otkaz ugovora, kao i njegov stručni tim, a pojedini igrači bi bili prodani u niži rang natjecanja. Vječni narodni sud u vidu glasača i birača nije usvajao takve odluke, ali je u raspravama, spontano i bezazleno, na način besposlenog popa, donosio izborne presude, suprotno zdravorazumskim očekivanjima. Za razliku od navijačkih poriva, iskusno kliničko oko pronaći će u objavljenim dokumentima i analizama uzroke ponižavajućeg statusa Brodsko-posavske županije

U većini analitičkih studija tvrde se: Strategije razvoja morale bi se temeljiti na analizama koje vjerno pokazuju sadašnje stanje, povjesne trendove koji određuju kratkoročne, ali i dugoročne mogućnosti razvoja koje su latentne u gospodarstvu, ljudskim i prirodnim potencijalima koji su na raspolaganju.

Budući razvoj ovisiti će velikim dijelom i o znanjima i vještinama postojećeg radnosposobnog stanovništva, ali i o obrazovnim programim a koje će naše obrazovne institucije ponuditi mladim naraštajima. Ako ta znanja i vještine ne budu pratila potrebe tržišta rada, stvoriti će se jaz između ponude i potražnje koji će utjecati, s jedne strane, na mogućnost gospodarstva da stvara novu vrijednost, a s druge strane će radnoj snazi otežati zapošljavanje.

Nijedna analiza niti strateški dokumenti rezolutno ne tvrde da su negdašnje tvornice, poduzeća i radnici nestali pred naletom kapitalističke gramzljivosti i lažnog morala, pred naletom katastrofalno loše provedene pretvorbe i privatizacije odnosno da je taj nalet od 1991.godine uspio uništiti ono što se stvaralo desetljećima, a u što su ulagale cijele generacije žitelja Hrvatske i BPŽ. Također u analizama se ne spominje odgovornost lokalne praktične politike koja je limitirana sposobnostima vodećih dužnosnika, usvojenim pravcima razvoja, odsustvom vizije budućnosti i odlučnosti da se iskoriste komparativne prednosti.

CTR i Gospodarska komora iz razloga oportunizma i moralnog kukakvičluka, te iz razloga nazovielitizma, nisu smogli snage inzistirati na provedbi vlastitih stručno-kordinatorskih istraživačkih podloga za odlučivanje o budućnosti županije, niti definirati kočnice i kočničare tj. nesposobne provoditelje razvoja BPŽ. Istinabog, izravna kritika političkog odlučivanja na razini županijske skupštine i župana, ne spada u njihovu nadležnost, ali godinama ne pronalaziti način izvlačenja županijskih kola iz blata ekonomske nerazvijenosti, upalih preko točkova, godinama ne govoriti da nije problem samo u cesti strateškog razvoja i gospodarske snage, nego i u kočijašu koji kola preoprezno i nevješto vozi pri začelju, ipak govori o jednoj vrsti ograničenosti i nesposobnosti, istog ranga kao što je i kočijaševa. Njihov krajnji cilj bi bio analizirati utjecaj socio-demografskih pokazatelja na razvojni indeks županije, pri čemu će se analizirati demografski podaci i utjecaj slabljenja gospodarstva što je potaknulo iseljavanje.

Ne može se pronaći analiza Županijske razvojna strategija Brodsko-posavske županije do 2020. godine, barem na internetu, a u fokusu je već Plan razvoja Brodsko-posavske županije za razdoblje 2021. - 2027. godine, koji je temeljni strateški dokument u izradi sa svrhom planiranja razvoja gospodarskog i društvenog razvoja županije. Plan razvoja nastavlja se na Županijsku razvojnu strategiju Brodsko-posavske županije koja se odnosila na razdoblje 2013. do 2020.godine. Plan razvoja bit će osnova za pomoć pri usmjeravanju razvojnih procesa u županiji za: poboljšanje uvjeta za održivi razvoj, povećanje konkurentnosti gospodarstva Županije, razvoj ljudskih potencijala, očuvanje kulturne baštine, zaštitu okoliša te za postizanje više kvalitete života i zadovoljstva svih građana.

Polazeći od razvojnih potreba, ali i mogućnosti županije, planom razvoja utvrdit će se vizija, strateški ciljevi, prioriteti i mjere, odnosno okvir i neophodnu osnovu za pripremu, financiranje i provedbu razvojnih projekata, koji predstavljaju jedan od ključnih pokretača promjena u gospodarstvu i društvu u cjelini.

Dakle, započelo se s planiranjem, a da se ne zna u kojoj mjeri je ostvarena razvojna strategija za proteklo razdoblje odnosno koje su pouke, točke izbjegavanja i točke ubrzavanja. (https://ctr.hr/stratesko-planiranje/)

Ne vidimo, župane Brodsko-posavske županije, što se činilo, a što se moglo i trebalo činiti, pogotovo u odnosu na one druge, uspješnije županije, pa kako ćemo vam vjerovati!

Tekst: Veljko Lukić i Marko Marinić