Hrvatske ceste (HC) pokrenule su postupak raskida ugovora s tvrtkom Poduzeće za ceste (PZC) iz Slavonskog Broda o redovitom održavanju i zaštiti državnih cesta za područje Zagrebačke županije i Grada Zagreba te Krapinsko-zagorske, Karlovačke i Sisačko-moslavačke županije.
Vijest je prilično senzacionalna jer je taj četverogodišnji ugovor sklopljen 18. travnja ove godine na vrtoglavih 53.785.550 eura (bez PDV-a), a raskida se nakon manje od šest mjeseci.
U odgovoru Hrvatskih cesta na Telegramov upit o razlozima raskida ugovora stoji kako je taj potez povučen zbog nepravovremenog i nepotpunog izvršavanja, te dijelom izostanka izvršenja pojedinih ugovornih obveza, a što je utjecalo na osiguranje uvjeta za zaštitu cesta i sigurno odvijanje prometa.
A upravo o tome Telegram je pisao početkom srpnja, ni tri mjeseca otkako su u HC-u s Poduzećem za ceste iz Slavonskog Broda sklopili ugovor za održavanje prometnica u četiri županije i Gradu Zagrebu. Spomenuta tvrtka u vlasništvu je slavonskobrodske obitelji Opačak iz koje potječe i aktualna saborska zastupnica, prvo SDP-ova, potom nakratko u Klubu zastupnika socijaldemokrata, a danas nezavisna Marina Bilić Opačak.
Dala najveću donaciju Milanovićevoj kampanji
Ta 34-godišnja građevinska tehničarka u javnosti je postala poznata kada je tvrtka Feliks regulacija (jedna od brojnih u vlasništvu obitelji Opačak), gdje je bila direktorica, dala najveću pojedinačnu donaciju izbornoj kampanji predsjednika Zorana Milanovića. U Telegramovom tekstu iz srpnja ove godine izvijestili smo o katastrofalnom stanju cesta u Karlovačkoj županiji koje su bile zapuštene u toj mjeri da su počele ozbiljno ugrožavati sigurnost u prometu.
Bile su pune udarnih rupa, reflektirajući stupići uz rubove cesta zarasli su u travu, bili su oštećeni prometni znakovi, porušene ograde mostića, začepljeni kanali za odvod vode s ceste, a hrpe smeća bile su svuda uz prometnice. Kako smo tada pisali, Poduzeće za ceste Slavonski Brod nije imalo ni dovoljan broj radnika ni potrebnu mehanizaciju za tako golem posao kao što je održavanje ceste (nekih 1.600 kilometara) u četiri županije i Gradu Zagrebu.
U pomanjkanju vlastitih radnika, Poduzeće za ceste iz Slavonskog Broda kao ophodare je angažiralo osobe iz Srebrnika i Laktaša u Bosni i Hercegovini. Već tada, Telegram je imao neslužbenu informaciju da Hrvatske ceste razmatraju mogućnost raskida ugovora s nesolidnim partnerom.
Tomo Opačak kao mozak svih operacija u tvrtki
Stjecajem okolnosti, samo dan nakon Telegramova teksta, uhićen je kontroverzni poduzetnik Tomo Opačak, brat saborske zastupnice Marine Bilić Opačak. Iako ga, formalno, kao odgovorne osobe nema ni u jednoj obiteljskoj tvrtki, jer su kao vlasnici ili direktori navedeni njegov otac, majka, supruga ili sestra, Tomo Opačak mozak je svih poslovnih operacija tih tvrtki.
On se međutim, predstavljao kao direktor PZC grupe, njegova je slika na službenoj mrežnoj stranici tvrtke, ali u Sudskom registru kao osnivač i direktor nalazi se druga osoba, Božidar Vlašić. Kao što smo pisali, Opačak je uhićen zajedno s Igorom Bilićem i Robertom Čujićem zbog prijetnje i iznuđivanja zaposlenika Poduzeće za ceste, Veselka Lovrića. I dalje se, već treći mjesec, nalazi u istražnom zatvoru u Remetincu.
U međuvremenu, tvrtkama prijeti kolaps, a pravi problemi će nastati ako Hrvatske ceste naplate bankovno jamstvo koje mogu aktivirati zbog neispunjenja ugovora, te zatraže naknadu štete koja bi zbog toga mogla nastati. Prema neslužbenim informacijama do kojih je došao Telegram, radi se o iznosu od oko 1,3 milijuna eura.
Radnici nisu, i vjerojatno neće dobiti plaće
”Plaće nismo dobili, a šef nam je rekao da ih vjerojatno nećemo ni dobiti jer nema novca. Branitelj sam i invalid Domovinskog rada, ali nisam htio u mirovinu jer želim raditi. Znam da je tvrtka dobila poticaj za moje zapošljavanje u iznosu od 50.000 kuna, a ja sada ne mogu dobiti ni zarađenu plaću. Šef nam je rekao da ako želimo možemo doći na posao, ali i ne moramo, jer ne zna hoćemo li biti plaćeni. Radovi su stali na brojnim radilištima u Brodsko-posavskoj i Požeško-slavonskoj županiji. Čuli smo od vozač da se gorivo za strojeve kupuje za gotovinu, kažu dvojica radnika Poduzeća za ceste koji su željeli ostati anonimni.
Grad Vinkovci također se nalazi u problemima. Ondje se Poduzeće za ceste latilo golemog posla: prije četiri godine, 2019. započeli su izgradnju nadvožnjaka i prilaznih prometnica u tom gradu. Radi se u europskom novcu iz Kohezijskog fonda, vrijednog 9,6 milijuna eura, a posao je trebao biti završen za dvije godine, do studenoga 2021.
Ali ni danas se radovima još ne nazire kraj. Iz Grada Vinkovaca Telegramu je rečeno kako zbog brojnih pomicanja rokova s Poduzećem za ceste nisu produžili ugovor pa im sada naplaćuje penale za neobavljene radove.
Kako je sve krenulo nizbrdo...
Slučaj Veselka Lovrića, bivšeg zaposlenika tvrtke Poduzeće za ceste iz Slavonskog Broda, koji je bio podvrgnut prijetnjama i iznudi da bi ostao raditi u tvrtki u vlasništvu obitelji nezavisne saborske zastupnice Marine Bilić Opačak, nije jedini.
Više radnika te tvrtke to je potvrdilo. Telegram je razgovarao s dvojicom koji su bili izvrgnuti sličnoj torturi i ucjenama, zbog čega su Tomo Opačak, brat spomenute saborske zastupnice, kao i njen šogor Igor Bilić, zvani Boksač, te Opačkov poznanik, bivši policajac Robert Čujić, uhićeni prije desetak dana, te im je određen jednomjesečni istražni zatvor.
A kao što je već ranije pisano, tvrtka Feliks regulacija, također u vlasništvu iste obitelji, dok je na njenom čelu bila Marina Bilić Opačak, prije nego je na SDP-ovoj listi ušla u Hrvatski sabor, darovala je predsjedničku kampanju Zorana Milanovića sa 150.000 kuna.
Da bi ih zadržali, radnicima stvaran umjetan dug
Dvojica radnika s kojima je razgovarao Telegram kažu kako su u Poduzeću za ceste pojedinim radnicima, da bi ih privukli u tvrtku, davali 10.000 eura s tim da su morali potpisati kako će svaki mjesec od plaće morati vratiti 200 eura dok je ne otplate.
Tako su se osigurali da radnici ne odlaze, jer bi u suprotnom cijeli iznos morali vratiti odjednom i to s kamatama. Neki radnici, pak, nisu ni znali da su prilikom isplate plaće potpisali kao su u tom iznosu zapravo primili pozajmicu. Tako je stvaran umjetni dug koji bi im bio predočen ako bi željeli napustiti tvrtku.
”Lovrić je sve prijavio policiji, no ostali, zbog straha od Opačka i njegove ekipe, to nisu učinili. On, Opačak, sam bi sebe znao nazivati admiralom i govoriti kako ima svoju privatnu vojsku koja postupa po njegovim naređenjima, kaže jedan od radnika za Telegram.
Manjak kadra, probijanje rokova i neizvršavanje obaveza
Zašto je Opačak na sve načine, pa i ucjenama i lišavanjem slobode, kao u slučaju 19-godišnjeg radnika Veselka Lovrića, nastojao zadržati zaposlenike Grabljenje poslova kojima tvrtka Poduzeće za ceste iz Slavonskog Broda nije dorasla ni kadrovski ni tehnički, dovelo je do neizvršavanja obveza i dramatičnog probijanja rokova pa je nevjerojatno kako je uopće dobivala poslove, uglavnom financirane javim novcem.
Kako je moguće da ta tvrtka prolazi na natječajima
Gradonačelnica Pleternice Marija Šarić i županica požeško-slavonska Antonija Jozić, morale su smirivati očajne stanovnike dvaju sela Frkljevaca i Kadanovac zbog raskopanih cesta koje je u projektu aglomeracije (također financiranog europskim novcem) trebalo asfaltirati Poduzeće za ceste.
Iako su radovi trebali biti završeni još u lipnju, kraj posla se ne nazire. Kada smo prije nekoliko dana prošli tim selima, nismo zatekli ni jednog jedinog radnika. Tvrtka Poduzeće za ceste nema dovoljno radnika ni potrebne mehanizacije, ali unatoč tome, vidjeli smo iz samo tri primjera, dobiva unosne poslove financirane javnim novcem i novcem iz izvora Europske unije.
Kako je to moguće Kako je moguće da ta tvrtka prolazi na natječajima iako je bjelodano da nema potreban broj radnika, te da, primjerice, na održavanju državnih cesta, angažira kooperante iz Republike Srpske, odnosno njihove zaposlenike na poslovima ophodara cesta
Skandalozni poduzetnik nigdje se formalno ne pojavljuje kao vlasnik
Iako je Tomo Opačak, trenutno u zatvoru u Remetincu, osoba oko koje se vrte svi poslovi koje dobivaju tvrtke u vlasništvu njegove obitelji, on se formalno ne pojavljuje ni kao vlasnik ni kao rukovodeća osoba ni u jednoj obiteljskoj tvrtki.
Dok, primjerice, njegova supruga Sandra Opačak, formalna direktorica Poduzeće za ceste, 18. listopada 2019. potpisuje ugovor s gradonačelnikom Vinkovaca, Ivanom Bosančićem, o poslu vrijednom gotovo 10 milijuna eura, čiji završetak kasni već skoro dvije godine, Tomo Opačak sjedi za istim stolom i budno nadzire potpisnike.
Taj skandalozni poduzetnik koji, kako ga sumnjiči policija, prijeti svojim radnicima, iznuđuje ih i lišava slobode i do sada je bio čest gost crnih kronika, o čemu je i Telegram više puta pisao. No, najčudnije u svemu jest kako je godinama uspijevao poslovati s državom, sve dok nije došao pod skrb države, u državnoj ustanovi koja se zove Zatvor u Zagrebu, smješten u Remetincu.
>> Opačak još uvijek ostaje u pritvoru - pretražuju mu mobitel!