Vijesti

U Hrvatskoj je 2023. od utapanja stradalo 68 osoba: Utapanje se događa tiho, brzo i najčešće bez svjedoka

U Hrvatskoj je 2023. od utapanja stradalo 68 osoba: Utapanje se događa tiho, brzo i najčešće bez svjedoka

Povodom Svjetskog dana prevencije utapanja, Hrvatski Crveni križ upozorava na alarmantne brojke i važnost učenja plivanja kao ključnog koraka u zaštiti života, osobito djece.

Ljetno vrijeme donosi i vanjskom osvježenju u kupalištima, bazenima, ali i prirodnim mjestima poput jezera i rijeka, gdje ljudi pokušavaju preživjeti vruće dane. Svjetski dan prevencije utapanja, koji se svake godine obilježava 25. srpnja, ustanovljen je Rezolucijom Opće skupštine UN-a s ciljem podizanja svijesti o sigurnosti na vodi i smanjenju broja smrtnih slučajeva uzrokovanih utapanjem. 

Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, u 2023. godini od utapanja je život izgubilo 68 osoba, među njima 46 muškaraca i 22 žene. Najveći broj žrtava bio je stariji od 65 godina ili u dobnoj skupini između 40 i 64 godine. U posljednjem desetljeću voda je u Hrvatskoj odnijela najmanje 769 života, što ukazuje na zabrinjavajući i dugotrajan trend o kojem se u javnosti premalo govori, a još manje sustavno djeluje.

Posebno uznemirujuća je statistika kada je riječ o djeci, utapanje je drugi najčešći uzrok smrti djece u Hrvatskoj, odmah nakon prometnih nesreća. Dodatni problem predstavlja činjenica da između 40 i 70 posto djece ne zna plivati. Obuka plivanja uklonjena je iz školskog sustava 2010. godine, čime je odgovornost prebačena na roditelje, lokalne zajednice i privatne klubove, što dugoročno stvara razlike u pristupu ovoj ključnoj vještini.

Hrvatski Crveni križ stoga je ove godine stavio naglasak na važnost učenja plivanja, ističući kako je riječ o osnovnoj sigurnosnoj vještini, a ne o privilegiju. Plivanje može spasiti život jer omogućuje brzu reakciju u opasnim situacijama, smanjuje paniku i rizik od utapanja, ali i gradi sigurnost i samopouzdanje kod djece.

Povodom Svjetskog dana prevencije utapanja, HCK provodi snažnu kampanju na društvenim mrežama koja jasno i emotivno upozorava na tihe i brze tragedije koje se često dogode bez svjedoka. Poruka kampanje nije stvaranje straha, već poticanje osviještenosti i djelovanja – jer u velikom broju slučajeva, utapanje se može spriječiti.