U 21. stoljeću kada su nam sve informacije dostupne nadohvat ruke dok se u isto vrijeme vode ratovi, a informacija je najskuplja stvar na svijetu, moglo bi se reći da se danas vode informacijski ratovi. Tko je što rekao, zašto je rekao, koja je informacija došla do određenih institucija i službi, ovisno o tome se donose odluke hoće li nešto otići u proceduru ili neće.
Drugim riječima, netko tko prikuplja informacije i obrađuje ih, a nalazi se na nekoj vodećoj poziciji moći, može donijeti odluke o kojima ovise brojni životi. Zato postoje sigurnosne obavještajne agencije (SOA), kontraobavještajne agencije (KOS), tajne službe i mnoge druge službe koje prikupljaju informacije, obrađuju ih i obavještavaju određene osobe, ovisno o nadležnosti i tajnosti.
Recimo, aktualna tema da li je bezposadna letjelica pala naoružana na teritorij NATO-a ili nije, koja je informacija točna ili koja se uzme kao istinita, ovisno o tome se može pokrenuti 3. svjetski rat ili ne. Glavni tajnik NATO-a još dodaje da je letjelica pala izvan Zagreba, iako je svima poznato gdje je Jarun. To su informacije o kojima ovise nečiji poslovi, ali i životi. Vidite li koliko su informacije važne?
Milijarde i milijarde hakerskih napada se događa na dnevnoj bazi i to nije ništa novo. Vi danas možete uz pomoć IT tehnologije raditi "čuda", naravno, ukoliko znate koristiti takve alate. Recimo, moguće je nekome poslati obavijest putem e-maila s nečijeg tuđeg e-mail računa i da sadržaj te obavijesti bude kompromitirajući ili krajnje opasna informacija za onoga kome je poslana ili za onoga od koga je stigla. Npr. zamislite da nekom predsjedniku države stigne e-mail od recimo Donalda Trumpa i to sa njegovog službenog e-maila u kojem piše "Amerika će idući mjesec napasti Rusiju, sve članice NATO-a neka budu pripravne". Hoće li ovakvu poruku netko uzeti za ozbiljno ili ne, da li će se nešto poduzeti po tom pitanju ili ne, to ovisi o sigurnosno obavještajnim agencijama koje se time bave.
Poznato je da se putem društvenih mreža informacije šire jako velikom brzinom i zato ne čudi da netko želi kontrolirati protok i dostupnost tih informacija. Zato je recimo uveden i Faktograf koji "regulira" istinitost objava korisnika. Međutim, pravi vlasnici svih informacija na društvenim mrežama su velike multinacionalne kompanije poput Facebooka i Instagrama, tj. današnjeg Meta, Google-a i YouTube-a, Twittera, kineskog TikToka i ostalih društvenih mreža. Upravo zbog količine korisnika i informacija raste vrijednost neke kompanije i zato one vrijede po nekoliko desetaka i stotina milijuna ili milijardi dolara. Podsjetimo, ni zlato, ni nafta ni dijamanti nisu najskuplja stvar na svijetu, nego informacija.
Kako je moguće da su Facebook i Instagram besplatni, a kompanija vrijedi 100 milijardi dolara? Pa upravo zbog informacija koje dijelite na tim društvenim mrežama, one stvaraju dodanu vrijednost!
Informacijski ratovi
Najveće društvene mreže su se uključile u rat u Ukrajini blokiranjem ruskih državnih medija na svojim servisima, pa je Rusija suočena sa sve većim problemima u širenju svoje strane "istine".
Invazija Rusije na Ukrajinu u kratkom vremenu je pokazala da su društvene mreže podjednako važno sredstvo obrane i napada poput raketa, tenkova i municije. Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski je "ofenzivom" na društvenim mrežama privukao simpatije velikog dijela svijeta kako za sebe osobno, tako i za milijune Ukrajinaca izloženih žestokim napadima ponajveće vojne sile.
S druge strane, Rusija i njezinn predsjednik Vladimir Putin suočeni su sa sve većim problemima u širenju svoje strane ”istine?.
Najveće društvene mreže i tehnološki giganti poput Facebooka, odnosno njegove matične kompanije Meta, Googlea i njihovog YouTubea, kao i TikToka, na poziv ukrajinskih vlasti, a zatim i čelnika europskog 27-članog bloga, prvo su ograničili oglase ruskih medija, a zatim i potpuno onemogućili da te mreže koriste kako bi doprli do korisnika u Europi.
Takve poteze su mnogi pozdravili, ali istovremeno su borci za slobodu govora, čak i unutar Rusije, upozorili na opasne posljedice takvih odluka, navodeći veću cenzuru u drugim nedemokratskim zemljama, dok se istovremeno onemogućuje pristup nezavisnim izvorima informacija.
Vijeće Europske unije donijelo je odluku o obustavi emitiranja televizije RT (nekadašnji Russia Today) i portala Sputnik, nakon čega će uslijediti zabrane s ruske strane i ometanje frekvencija i internet kanala zapadnih medija.
Rusko nadzorno tijelo za komunikacije već je ograničilo pristup internet stranicama ruskog servisa BBC-a i Radio Libertyja zbog širenja, kako su rekli, lažnih informacija o sukobu u Ukrajini. Slično važi i za neke druge strane agencije i servise.
Posljedice za korisnike društvenih mreža
Ruska influencerica rasplakala se pred milijunima posjetitelja na Instagramu. Umjesto sažaljenja, instagramuša je naletjela na salvu kritika i osuda, jer suze i jecaji nisu "pali" zbog rata koji bukti i u kojem su do sada živote izgubile tisuće Rusa i Ukrajinaca, već zbog činjenice da Rusija gasi Instagram i Facebook. I mogu oni pričati koliko hoće da je to sve ljubav, podrška, glazba itd., ali glavni razlog je novac koji su izgubili i zbog kojeg sada rone suze.
Moskva je, naime, pokrenula kazneni postupak protiv kompanije Meta u čijem je vlasništvu Facebook, tvrdeći da je ekstremistička organizacija koja dopušta prijetnje smrću ruskim vojnicima.
Meta tvrdi da je Rusija odsjekla 80 milijuna Rusa s Instagrama, a influencerima otela kruh iz usta.
- Mislite li da mi je Instagram samo izvor zarade? Instagram je za mene život. Zbog njega se budim, s njim idem spavati jebenih pet godina - kroz jecaje govori ruska instagramuša u videu koji je objavila NEXTA, platforma usmjerena na razotkrivanje stvarnog života pod Putinovom vlašću. Dodala je da prolazi prvu fazu tugovanja zbog zabrane korištenja Instagrama.
One of the #Russian bloggers cries that in two days her Instagram will stop working
— NEXTA (@nexta_tv) March 11, 2022
She does not care at all about the thousands of dead people, including her compatriots. Obviously, her biggest worry right now is that she won't be able to post pictures of food from restaurants. pic.twitter.com/LSdBiSlwHr
Uz video NEXTA je napisala kako su "njena najveća briga to što ne može objavljivati fotografije iz restorana". Možete samo zamisliti koliko sada restorani trpe štetu jer su im nestale instagramuše koje se naslikavaju uz dobre klope i cugu u dobrom društvu gdje su svi umjetno sretni i nasmijani, a nakon toga obavezno moraju biti i fotke iz hotela s 5 zvjezdica uz Moet šampanjac dok ona pokazuje svoje obline, napućene usne i isklesano tijelo.
Ovo je pravi primjer života u oblacima koji vremenom nestanu i što onda? Instagramuša se oslonila na "sigurnu zaradu" reklamirajući na svojem profilu razne proizvode i usluge, naravno, prvo je morala uložiti novce u svoj izgled pa tako često možemo vidjeti da instagramuše moraju imati napumpane usne, operirano lice i tijelo, ne bi li tako privukle veću pažnju konzumenata tih proizvoda i usluga jer eto, "ona je rekla da je to super" i svi navalili to kupovati, kako da ne.
Zapamtite, Facebook i Instagram su kompanije koje uopće nije briga za njihove korisnike! Možda vam se čini da će vam njihove platforme pomoći u zaradi novaca, ali postavlja se jako puno pitanja, od legalnosti takvih zarada, da li imate registriranu poslovnu djelatnost, do toga koliko je to sigurno, dugoročno, odnosno kratkoročno i koliko morate prvo uložiti novca i vremena da bi vam se uopće nešto vratilo od svega toga. Takvim društvenim mrežama ste dobri samo dok koristite njihove usluge.
Zato, pamet u glavu i uhvatite se ozbiljnog posla jer od fejsbučenja i instagramiranja nema kruha! To je sapunica koja kad-tad pukne i onda se zapitate gdje ste bili i što ste radili. Nemojte biti kao ova ruska instagramuša koja je završila "teške škole" da bi se naslikavala i objavljivala videe o tome kako ona "super izgleda" dok u isto vrijeme vam želi prodati nečije tuđe proizvode i usluge! Neke od njih čak naplaćuju i po nekoliko tisuća eura samo da se pojave na nekom eventu, dakle da ih samo vidite, da ništa pametno ne kažu ili učine! Tko je tu lud, onaj tko to radi, onaj tko to plaća ili jedni i drugi?
Postoje ozbiljne marketinške agencije koje se bave promocijom pa ako baš želite, bolje je zaposliti se u jednoj takvoj agenciji, nego ovisiti o "sigurnosti" društvenih mreža i volji pojedinca koji jednim klikom ugasi sve društvene mreže u cijeloj državi koja i nije tako mala.
I tako dok traju ratovi, dok ljudi gube živote, pitanje je hoće li biti dovoljno hrane, cijene odlaze u nebesa, instagramušama je jedina briga hoće li dobro izgledati na fotkama i koliko će tisuća eura to netko platiti.