Nosio je jedinu hrvatsku zastavu, pa razočaran napustio kolonu: “Ovo nije borba protiv fašizma, ovo je performans djece u crvenim krpicama.”
Prosvjed “Ujedinjeni protiv fašizma”, koji je jučer prošao Zagrebom i završio kod Trga bana Jelačića, dobio je neočekivanog protagonista: novinara Sašu Kosanovića – prema vlastitim riječima, jedinog sudionika koji je na skupu nosio zastavu Republike Hrvatske.
Ne samo to: Kosanović je prosvjed napustio ranije, prije dolaska na trg, razočaran prizorom koji je zamijenio ono što je on smatrao autentičnim antifašizmom.
“Bio sam na skupu protiv fašizma”, napisao je. “Drčajina pod maskama urla o Palestini i migrantima. Neki nose srp i čekić. Kažem im da spuste bandire jer je glupo provocirati. Kažu da sam građanski element i daju mi odjeb.”
Nakon neuspjelog pokušaja da angažira redare, Kosanović — koji je, paradoksalno, jedini mahnuo hrvatskom zastavom — našao se u ulozi August Landmessera iz obrnutog svemira: usamljeni pojedinac koji odbija sudjelovati u koreografiranom ideološkom ritualu.
Dok je Landmesser bio jedini koji nije salutirao totalitarizmu, Kosanović je bio jedini koji je simbolički pokazao vlastitu državu, okružen zastavama propalih republika, jugonostalgičnim ikonama i beskrajnim crvenim platnima.
Kako piše, očekivao je prosvjed protiv ustaša, protiv fašizma koji bi imao realnog smisla ako stvarno vjeruješ da Hrvatskoj prijeti fašizam. Umjesto toga, naišao je na, kako kaže, “performans djece koja nisu svjesna koliku štetu rade”.
Za Kosanovića, ovo nije bio skup o obrani demokracije, nego anarhokomunistička maškarada, mješavina parola protiv trulog kapitalizma i maštarija o novoj balkanskoj federaciji — sve pisano u kombinaciji ćirilice i latinice, kao hommage jednom davno završenom eksperimentu.
Iz njegove perspektive, današnji prosvjed je imao ključni problem: nije bio protiv fašizma, nego protiv Hrvatske kakva jest. A on je, paradoksalno, bio jedini koji je tu Hrvatsku donio sa sobom — na zastavi koju je držao.
“Antifašizam mora biti narodni pokret”, napisao je. “Ne performans.”
Kosanovićev izlazak iz kolone prije Jelačića simbolično je zaokružio njegov dojam: da je prosvjed otišao u smjeru koji nema nikakve veze s onim zbog čega su se — navodno — okupili.