Zdenka Andrić, magistra ranog i predškolskog odgoja je ravnateljica Dječjeg vrtića Roda u Ruščici. Od nje smo pokušali dobiti odgovor po kojim i kakvim standardima bi trebale raditi ustanove za rani i predškolski odgoj.
Koji su ciljevi, misija i vizija vrtića
Sama vizija vrtića je mjesto sigurnog i sretnog odrastanja djece gdje se uvažavaju sve djetetove različitosti. U ruralnom području vizija je i njegovati kulturu i tradiciju okruženja u kojem dijete živi i zapravo biti mjesto u kojemu djeca i odrasli zajedno rastu. Misija je osigurati optimalne, socijalne i prostorno-materijalne uvjete za cjeloviti razvoj djeteta u kojemu bi djeca mogla zadovoljiti sve svoje potrebe i interese. Sukladno tome treba imati ciljeve i zadaće. Cilj je osigurati optimalne uvjete u kojima bi zadovoljili cjeloviti djetetov razvoj, sve djetetove potrebe i prava, a što nam opet omogućuje ostvarivanje svih djetetovih dobrobiti, osobnih, obrazovnih, socijalnih i zdravstvenih dobrobiti. Sukladno viziji, misiji i ciljevima kojima smo si postavili imamo i zadaće koje nastojimo ostvariti, a osnovna zadaća je usmjerena na razvoj svih temeljnih kompetencija za cjeloživotno učenje djece, a to su komunikacija na materinjem jeziku, komunikacija na stranim jezicima, matematička kompetencija, digitalne kompetencije, socijalne i građanske kompetencije, učiti i kako učiti, kompetencije s područja prirodoslovlja... mnoštvo je tih kompetencija. Usmjereni smo i na odgojno-obrazovni rad koji je baziran na vrijednostima znanja, identiteta, solidarnosti, tolerancije, autonomije, odgovornosti, tako da sukladno viziji, misiji, zadaći i ciljevima mi u našem radu primjenjujemo suvremene obrazovne odgojne strategije koje svoje polazište imaju u suvremenom predškolskom kurikulumu.
Zdenka Andrić
Dok ste govorili o viziji i misiji, imamo na prostoru Republike Hrvatske slučajeve da u vrtiće ulaze sa nekakvim slikovnicama popularizacije transrodnih ideologija.
Nisam baš sklona takvim idejama. Mislim da bi to trebao biti osobni odabir pojedinca tako da taj dio ostavljamo obiteljima. Mislim da bi nešto drugo trebala biti osnova, ove kompetencije koje sam spomenula, naš cilj treba biti osigurati djeci uvjete da oni razviju sve svoje potencijale, sposobnosti i kompetencije koje sam navela koje su im nužne za njihov budući život jer ih mi pripremamo za život, a te ideje za prihvaćanje različitih životnih ideja mislim da to svaki pojedinac treba odlučivati samostalno.
Koje aktivnosti provoditi kako bi potaknuli interes i kreativnost kod djece
Prostor je opremljen vrlo funkcionalno, didaktički i suvremeno. U nabavi materijala vodili smo se kriterijima koji su važni, a to su pedagoški, estetski, funkcionalni i sigurnosni kriteriji za izbor materijala i didaktičkih sredstava da potiču razvoj djece, multisenzoričnost, polivalentnost prema estetskom kriteriju, da su djeci privlačni, da su skladnih i lijepih boja, sigurnosnom kriteriju da su svi kutevi zaobljeni, da se mogu lako higijenski održavati, da su lako prenosivi i funkcionalni da potiče djecu na aktivnost, to je jako važno jer sami prostori su strukturirani tako da su formirani različiti centri aktivnosti u kojima djeca mogu ostvariti svoje situacijsko učenje, oni su usmjereni kroz igru, istraživanje, manipulaciju i eksperimentiranje, oni zapravo dolaze sami do novih znanja koja upijaju.
Kako se brinuti o prehrani djece da bi se osigurala uravnotežena i nutritivno bogata prehrana za djecu
Prehrana je jako važna stavka u našem poslu. Imamo zdravstvenog voditelja koji vodi brigu o prehrani i zdravlju djece. Jedan od tih programa je i briga o prehrani. Nabavljati samo prehranu nutritivnih vrijednosti koja je primjerena djeci ove dobi. Prehrana mora biti bogata voćem, povrćem, mesom i svim onim namirnicama koje su nutritivno bogate i primjerene uzrastu djece.
Puno kuhanih obroka, salate, voća, mesa i svega onog što je djeci potrebno za rast i razvoj, a šećera minimalno.