Politika i društvo

Robotaksiji bez kotača: Gdje su Rimčevi prototipovi vrijedni 179 milijuna eura

Robotaksiji bez kotača: Gdje su Rimčevi prototipovi vrijedni 179 milijuna eura

Više od dva tjedna otkako je istekao rok za dostavu dokaza o dovršetku 60 prototipova autonomnih vozila, hrvatska država još uvijek čeka.

Čeka potvrdu. Čeka dokumentaciju. Čeka odgovor. A iz Project 3 Mobility, tvrtke u vlasništvu Mate Rimca, ne stiže ništa osim tišine i uopćenih korporativnih floskula.

Kako doznaje Index, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, koje vodi Oleg Butković, poslalo je požurnicu ali zasad bez rezultata. Ni riječi o tome jesu li prototipovi, koje su europski porezni obveznici pomogli financirati sa 179,5 milijuna eura, ikada ugledali svjetlo dana.

Prema ugovoru s Europskom komisijom, P3M je do kraja ožujka 2024. trebao završiti proizvodnju i verifikaciju 60 autonomnih vozila pete razine razine koja, usput rečeno, još ne postoji ni na tržištu, ni u teoriji. Ali Hrvatska, izgleda, stremi onome što još nitko na svijetu nije uspio postići. Jer zašto ne kad je novac već tu.

Jedina tvrtka bez natječaja

Da bude još zanimljivije, projekt nije prošao kroz javni natječaj. Rimčeva tvrtka bila je jedina privatna kompanija kojoj je izravno odobrena europska pomoć u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, a sve zbog obećanja da će razviti "potpuno autonomno električno vozilo pete razine". Vizionarski, nema što. Samo da vizija ne ostane prazna PowerPoint prezentacija.

Rimac i ekipa već su jednom probili rok prvotni cilj bio je prvi kvartal 2023., ali je uslijedila „izvanredna” odgoda zbog problema u opskrbnom lancu. Nova šansa bila je kraj ožujka 2024., no i ta je prošla. Opet bez rezultata.

Ministar Butković kaže: "Ako se ugovor ne ispoštuje, novac se mora vratiti." Teoretski da ali u praksi Ni ministarstvo ne zna što se zapravo događa. Nema dokaza da je itko vidio ijedno vozilo. Nema informacija o statusu verifikacije. Nema ni jasnoće oko toga je li projekt uopće usklađen s ciljevima zbog kojih su milijuni isplaćeni.

Što kažu u P3M-u Pa... ništa konkretno. U priopćenju kažu da će "60 prototipova biti verificirano do trenutka kada Hrvatska pošalje zahtjev za isplatu sredstava Europskoj komisiji". Bez datuma, bez brojki, bez činjenica. Nešto poput: "Bit će gotovo kad bude gotovo."

Izvršni direktor Vernea Marko Pejković naknadno je pojasnio da su neka vozila još u izradi, dok se druga "postupno" šalju na verifikaciju. Opet bez datuma i bez konkretnih podataka. Samo riječ "proces" zvuči lijepo, ali ne odgovara na glavno pitanje: gdje su ti prototipovi

I tu dolazimo do najvažnijeg dijela. Zašto država ulaže gotovo 200 milijuna eura u jednu tvrtku, bez natječaja, bez konkurencije i bez stvarnog nadzora Zašto to nije raspoređeno na stotine ili tisuće malih i srednjih poduzeća koja već stvaraju radna mjesta i proizvode stvarne stvari Što to čini Rimca boljim, sposobnijim i "vizionarskijim" od svih ostalih poduzetnika u Hrvatskoj

Je li riječ o tehnologiji budućnosti ili o još jednom startup balonu u službi velikih riječi i još većih PR-objava

Možda ćemo odgovor dobiti kad stignu i prototipovi. A možda i prije sletimo u jedan od njih negdje u paralelnom svemiru, gdje javni novac ima stvarnu svrhu. Jedno je sigurno - hrvatski Musk je potencijalno napravio pljačku stoljeća.