Prije tri godine pao je dogovor između kompanija Kine i Hrvatske o investranju u Luku Rijeka.
Investicija vrijedna 2.7 miilijarde eura na kraju ipak nije pala u ruke Kineskih kompanija. Naime, sama idea da Peking 'dobije ' luku velike strateške važnosti mobilizirala je američki diplomatski aparat na intenzivnu zakulisnu kampanju kojom je izvršen pritisak na hrvatsku vladu da zaustavi projekt. Na kraju su dogovori s Kinom bili prekinuti, a posao je pripao danskoj firmi APM Terminal koja će na projektu surađivati s hrvatskom kompanijom za logistiku Enna Logic.
- Nije postojala direktna intervencija SAD, ali nam je Washington dao jasne signale izjavljuje ministar prometa Oleg Butković u razgovoru za Wall Street Journal.
SAD zadnjih godina sve intenzivnije lobiraju za smanjenje i blokadu utjecaja Kine na Starom kontinentu. Jedna od najeksponiranijih kampanja te vrste odnosila se na pitanje Huaweija i europske 5G mreže. Washington je prošle godine zajedno s njemačkom opozicijom koja se toj ideji također usprotivila, uspješno zaustavio Kinu u naumu da preuzme većinsko vlasništvo nad lukom u Hamburgu, nakon čega je udio kineskih državnih kompanija smanjen na 24,9 posto.
Kod slučaja Luke Rijeka situacija je bila posebice škakljiva, jer je tu luku NATO koristio za skladištenje vojne opreme.
- Ako Rijeka dođe pod kontrolu kineskih kompanija, NATO-u će biti osjetno kompliciranije koristiti njezinu infrastrukturu za svoje potrebe izjavio je Robert Kohorst, tadašnji ambasador u Hrvatskoj koji je bio jedan od vodećih motora blokade kineskih investicija u Rijeci, nakon čega se hrvatska vlada odlučila prekinuti dogovore s Kinom.