Samim pristupom Hrvatske u EU u paketu mjera između ostalog je i uvođenje eura kao službene valute, dok referendum protiv uvođenja eura nije prošao, a uvjeti za prijelazno razdoblje i potpuno uvođenje eura, odnosno zamjena kune za euro su se ispunili.
Hrvatska planira uvesti euro već od 1. siječnja 2023., što znači da bismo se uskoro mogli početi privikavati na novu valutu i sve komplikacije koje dolaze s njom. Prelazak s jedne na drugu valutu iznimno je težak i mukotrpan proces koji zadaje glavobolje mnogim građanima i poduzećima.
Kako će promjene utjecati na građane?
Jedna od ključnih promjena koju će svi vidjeti i na koju će trebati navikavati su dvostruke cijene u trgovinama. Iskazivanje cijena u eurima i kunama bit će obavezno za sve trgovce i pružatelje usluga i ono će se primjenjivati otprilike pet mjeseci prije dana uvođenja eura i 30 dana od odluke Vijeća EU-a da se uvodi euro. Nakon uvođenja dvostruke cijene ostaju izražene i do godine dana.
'Time će potrošačima biti olakšano praćenje cijena, odnosno njihovih troškova i prihoda, kao i privikavanje na novu valutu. Pritom će u razdoblju do dana uvođenja eura cijene u kunama biti jače istaknute nego cijene u eurima, a u razdoblju nakon toga vrijedit će obratno', poručuju iz HNB-a.
Dodatno, uz oznaku cijene nalazit će se fiksni tečaj konverzije (7.53450) kako bi kupci mogli provjeriti jesu li cijene ispravno preračunate u novu valutu. Obveza dvojnog iskazivanja cijena predstavljat će jednu od glavnih mjera koje će Vlada provesti u svrhu sprječavanja neosnovanog rasta cijena uslijed uvođenja eura, odnosno u svrhu zaštite potrošača.
Prva dva tjedna, počevši od dana uvođenja eura, u opticaju će istodobno biti gotov novac kuna i eura. To znači da će građanima tijekom tog prijelaznog razdoblja biti dopušteno plaćanje gotovim novcem u objema valutama. S druge strane, trgovine i ostala poduzeća građanima će vraćati isključivo eure, osim ako to zbog praktičnih razloga neće moći napraviti.
Poduzeća će tako u transakcijama s potrošačima mijenjati kune u eure, što će građanima omogućiti dodatan kanal za zamjenu gotovog novca. Nakon isteka prva dva tjedna euro će ostati jedino zakonsko sredstvo plaćanja. U bezgotovinskom platnom prometu neće biti dvojnog optjecaja, već će se od prvog dana transakcije izvršavati u eurima.
Što se tiče zamjene kuna za eure, taj će postupak biti besplatan. U prvih šest mjeseci od dana uvođenja eura banke će zamjenu valute obavljati u svim poslovnicama banaka bez naknade, a u sljedećih šest mjeseci za tu uslugu imat će pravo zaračunati naknadu.
Bit će zanimljivo u trgovini kada kupac bude htio kupiti nešto s novčanicom od 100, 200 ili 500 eura. Zato bi možda u tom slučaju najbolje rješenje bilo kartično plaćanje jer nema računanja i nema kusura. Uostalom, sve ide u tom smijeru, a sve manje gotovinskog načina plaćanja. Najbolji primjer je Švedska gdje svi sve plaćaju karticama.
Isto tako će biti zanimljivo kada zaposlenik dobije minimalnu plaću, jednu novčanicu od 500 eura. Tek će se onda vidjeti koliko je to zapravo malo i kolika je kupovna moć građana. Na primjer u Njemačkoj i Irskoj je minimalna plaća 1600 eura, a hrana je približno ista kao u Hrvatskoj, dok je smještaj dosta skuplji, ali postoji mogućnost da će i kod nas cijene nekretnina i najma otići u nebesa nakon ulaska u euro.
Problem je što plaće i mirovine neće moći pratiti ulazak eura, inflacija se već sada dosta osjeti, a sigurno da će se osjetiti i još jače s obizrom na geopolitičke situacije.
Prilagodba gospodarstva
Cilj pravovremene pripreme je neometana i brza zamjena službenih valuta, uz minimalne utjecaje na poslovanje i maksimalnu učinkovitost.
Republika Hrvatska priprema se za zamjenu kune eurom koja obuhvaća 3 ključna razdoblja: pripremno razdoblje, razdoblje dvojnog optjecaja te razdoblje nakon završetka dvojnog optjecaja.
Pripremno razdoblje započinje otprilike 6 mjeseci prije uvođenja eura, točnije od dana kada Vijeće Europske unije (u daljnjem tekstu: Vijeće EU) donese odluku da Republika Hrvatska uvodi euro i utvrdi fiksni tečaj konverzije i traje do dana uvođenja eura. Nakon objave odluke Vijeća EU o usvajanju eura, Vlada Republike Hrvatske odlukom objavljuje dan uvođenja eura i fiksni tečaj konverzije, datum početka i završetak dvojnog optjecaja, te datum početka i završetka dvojnog iskazivanja.
U pripremnom razdoblju počinje obveza dvojnog iskazivanja te započinje predopskrba, posredna predopskrba i pojednostavljena predopskrba gotovim novcem eura.
Razdoblje obveznog dvojnog iskazivanja započinje prvi ponedjeljak u rujnu 2022. i završava protekom 12 mjeseci od dana uvođenja eura (započinje 5. rujna 2022. te traje zaključno do 31. prosinca 2023.).
Razdoblje dvojnog optjecaja započinje danom uvođenja eura i traje 2 tjedna (započinje 1.1.2023. u 00:00 te traje zaključno do 14.1.2023. u 24:00). Dvojni optjecaj je optjecaj u kojem se prilikom transakcija gotovim novcem istodobno koriste euro i kuna kao zakonsko sredstvo plaćanja, odnosno tijekom tog razdoblja u optjecaju će se istodobno nalaziti i euro i kuna.
Izrazito je važno ne podcijeniti opseg aktivnosti i promjena koje je potrebno poduzeti kako bi se prilagodilo poslovanje u novoj službenoj valuti, euru. Svaki poslovni subjekt mora utvrditi vlastite potrebe i prilagodbe u pogledu zamjene valuta te sukladno tome odlučiti o najprikladnijem načinu provedbe propisanih mjera.
Procjena očekivanog učinka zamjene valuta na poslovanje i pravovremena priprema omogućit će lakše suočavanje s izazovima koji će neizbježno proizaći iz procesa zamjene kune eurom.
Pročitajte/preuzmite dokument:
Vlasnici web trgovina, web stranica i portala
Svi vlasnici web trgovina i web stranica na kojima su istaknute cijene u kunama mogu već sada dobrovoljno, a od 5. rujna 2022. godine su i zakonski obvezni prikazivati cijene u kunama i eurima s time da je cijenu u kunama potrebno istaknuti, što će trajati do kraja godine, a od 1. siječnja 2023. godine će biti obrnuto, dakle bit će potrebno istaknuti cijenu u eurima.
Prilagodba informacijskih sustava za uvođenje eura zahtijeva pravovremenu pripremu.
Prvenstveno treba imati na umu da dostupnost informatičkih stručnjaka i usluga može biti znatno ograničena tijekom procesa prilagodbe, što može uzrokovati rizik ne samo u pogledu kašnjenja neophodnih prilagodbi, već i povećanja troškova.
To znači da bi bilo dobro da već sada potražite IT stručnjaka koji će vam odraditi prilagodbu vaše web trgovine, web stranice ili portala za dvojni prikaz cijena u kunama i eurima jer što vrijeme više odmiče, to je pritisak veći jer je sve više i više zahtjeva za takvom uslugom, a 5.9. će stići vrlo brzo, kada kreće i zakonska obveza prikaza dvojne cijene.
Zamislite samo koliko u Hrvatskoj postoji web trgovina, web stranica i portala na kojima su istaknute cijene, tako da je pitanje hoće li uopće biti dovoljno informatičara koji će to sve moći i stići odraditi na vrijeme.
Prvi korak je utvrditi koji će sve informacijski sustavi biti zahvaćeni promjenom (primjerice izdavanje računa, rad blagajni, automati za prodaju, sustav za obračun plaća, aplikacije za kontrolu stanja zaliha, sustavi za obradu financijskih podataka i dr.). Taj korak daje početni pregled informacijskih sustava na koje se odnose sljedeći koraci.
>> Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
Promotivne i marketinške aktivnosti
Poslovni subjekti moraju dvojno iskazati cijene i druge novčane iskaze vrijednosti i tijekom provođenja promotivnih i marketinških aktivnosti (primjerice na tiskanim letcima i katalozima, TV oglasima, oglasnim panoima (tzv. billboard), društvenim mrežama, internetskim stranicama, mobilnim aplikacijama te u drugim medijima), a u skladu sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Fiksni tečaj konverzije potrebno je prikazati tijekom provođenja promotivnih i marketinških aktivnosti na jednom mjestu, odnosno nije potrebno iskazati uz svaku robu ili uslugu. Primjerice, u slučaju letka na dnu letka, u slučaju kataloga na početnoj stranici kataloga, u slučaju TV oglašavanja na dnu ili vrhu ekrana i slično.
Obveza dvojnog iskazivanja cijena roba i usluga ne odnosi se na oglašavanje putem radijskih programa te na glasovne poruke putem ostalih oblika oglašavanja, primjerice TV oglasa gdje se informacije o cijeni prenose slušno tzv. „voice over”.
Dvojni prikaz cijena na portalu Slavonija.in
Za kraj vam želimo reći da smo i mi na našem portalu Slavonija.in već krenuli s dvojnim prikazom cijena oglašavanja, pogledajte kako to izgleda u praksi.
Taj posao nam je odradila tvrtka Genius Host tako da im se i Vi slobodno možete obratiti ukoliko Vam je potrebna prilagodba Vaše web trgovine, web stranice ili portala za dvojni prikaz cijena.