Bivši ministar zdravstva Vili Beroš, koji se trenutno nalazi u istražnom zatvoru zbog sumnje na korupciju u aferi "Mikroskopi", podnio je zahtjev za ostvarivanje prava na naknadu plaće prema modelu "6+6".
Ova povlastica omogućava mu da idućih šest mjeseci prima punu ministarsku plaću, a narednih šest polovicu tog iznosa, što je potvrđeno iz Vlade Republike Hrvatske.
Izbor povlastice umjesto povratka na posao
Beroš, kojeg je premijer Andrej Plenković razriješio dužnosti 15. studenog, imao je mogućnost povratka na prijašnje radno mjesto u KBC-u Sestre milosrdnice, gdje je bio zaposlen prije imenovanja ministrom. Ipak, odlučio se za povlasticu "6+6", čime jasno pokazuje da se ne namjerava vratiti na poziciju liječnika u bolnici. Prema Zakonu o obvezama i pravima državnih dužnosnika, takav zahtjev mora se podnijeti u roku od 15 dana od prestanka funkcije, što je Beroš i učinio.
Financijski aspekti i etička pitanja
Beroševa plaća tijekom ministarskog mandata znatno je porasla zbog ljetnog povećanja primanja dužnosnika. Prema dostupnim podacima, njegova plaća je s početnih 2650 eura narasla na 4700 eura. Time bi, koristeći pravo "6+6", prvih šest mjeseci mogao primati 4700 eura mjesečno, a potom još šest mjeseci najmanje 2300 eura mjesečno.
Istovremeno, Beroš je podnio zahtjev za aktivacijom i zamrzavanjem saborskog mandata, što otvara mogućnost povratka u Sabor za šest mjeseci. Plaća saborskog zastupnika iznosi oko 3500 eura, što mu omogućava kontinuirani prihod, iako je pod ozbiljnim sumnjama za korupciju. Njegov povratak u KBC Sestre milosrdnice, prema svemu sudeći, nije moguć.
Kritički osvrt
Odluka da koristi privilegiju "6+6" otvara brojna etička i politička pitanja. Iako je zakonski utemeljena, povlastica omogućava Berošu primanje visokih primanja unatoč sumnjama u ozbiljna kaznena djela. Dok se građani suočavaju s rastućim životnim troškovima i stagnacijom javnih usluga, odluka Vlade da odobri ovu naknadu bivšem ministru koji se nalazi pod istragom mogla bi dodatno narušiti povjerenje javnosti u političke institucije.
Ova situacija također potiče raspravu o opravdanosti samog modela "6+6", koji očigledno favorizira političke dužnosnike, često na štetu poreznih obveznika. Možda je vrijeme za reformu ovog sustava kako bi se spriječilo njegovo korištenje u situacijama koje štete javnom interesu i integritetu državnih institucija.