Ivan Hrstić

Tko kontrolira pravosuđe

Tko kontrolira pravosuđe

Slučaj ministra Vilija Beroša u mnogočemu nadmašuje dosadašnje političke skandale.

On nije prvi ministar čiji se uspon pretvorio u vrtoglavi pad, ali brzina i intenzitet njegove političke implozije iznenadili su čak i one naviknute na političke potrese.

Premijerove riječi o "osobnoj izdaji" te unisono zgražanje ostalih ministara sugeriraju da više nitko ni ne razmatra mogućnost da je Beroš nevin. Presumpcija nevinosti, na papiru osnovni stup pravnog sustava, u praksi se očito percipira kao politički luksuz koji si aktualna vlast ne može priuštiti. Paralelno, istraga koja uključuje i Europski ured javnog tužitelja (EPPO) stavila je dodatni pritisak na domaće pravosudne institucije.

Sukob nadležnosti ili borba za ugled?

Latentni sukob između EPPO-a i USKOK-a eskalirao je do točke na kojoj će glavni državni odvjetnik, Ivan Turudić, morati presjeći gordijski čvor nadležnosti. Iako Hrvatska u ovom kontekstu nije iznimka ? slične uloge imaju glavni državni odvjetnici u 14 članica EU ? otvara se pitanje koliko je ovaj proces transparentan.

Oporba se ne libi postaviti provokativna pitanja: je li uhićenje Beroša zapravo čin političke strategije, pokušaj da se premijer Andrej Plenković distancira od skandala i zaštiti vlastiti politički kapital? Istovremeno, mediji ispituju motive Turudićeve odluke ? je li ona donesena zbog pravnih načela ili kako bi se izbjegao scenarij kakav smo vidjeli u slučaju Gabrijele Žalac, gdje je domaće pravosuđe pretrpjelo značajne kritike zbog postupaka EPPO-a.

Curenje dokaza: Tko kontrolira pravosuđe?

Dok mediji objavljuju detalje iz istrage, neizbježno se postavlja pitanje kontrole nad pravosudnim procesima. Kako je moguće da dokazi iz istrage EPPO-a završe u rukama novinara prije nego što ih zaprimaju domaće institucije? Curenje informacija nije samo ozbiljan sigurnosni propust već i udarac integritetu istrage, što dodatno otežava ionako složenu pravnu situaciju.

I dok mediji "rade svoj posao", objavljujući informacije koje su od javnog interesa, nije jasno tko i s kojom svrhom manipulira tim informacijama. Je li curenje rezultat neodgovornosti ili taktički potez s nekom dubljom političkom ili institucionalnom pozadinom?

Zdravstvo kao poligon interesa

Iako politički aspekt slučaja dominira naslovnicama, stvarna težina skandala leži u njegovom kontekstu ? hrvatskom zdravstvenom sustavu. Optužbe koje se razmatraju otkrivaju mrežu zloupotreba javnih sredstava, od sumnjivih javnih natječaja do koruptivnih praksi koje su, na kraju, pitanje života i smrti za građane.

Javna percepcija političkog sustava već je iznimno skeptična, ali zdravstveni sustav, zbog svoje neposredne povezanosti s ljudskim životima, ovdje je meta dodatne osude. Vampiri javnih sredstava, kako ih neki nazivaju, nisu tek apstraktni pojmovi ? njihova pohlepa direktno ugrožava zdravlje nacije.

Pad Vilija Beroša nije samo priča o jednoj političkoj karijeri. On je ogledalo dubljih problema ? u pravosuđu, političkom sustavu i ključnim javnim sektorima poput zdravstva. Javnost ima pravo na odgovore, ali i na temeljne reforme koje će spriječiti ponavljanje ovakvih skandala.

U međuvremenu, pitanje ostaje: je li ovaj slučaj početak kraja političke tolerancije prema korupciji, ili još jedan primjer kako se sustav prilagođava kako bi sačuvao svoje privilegije?