Opus dei

Ministrantice i svećenice: Je li vrijeme za jednakost u Crkvi

Ministrantice i svećenice: Je li vrijeme za jednakost u Crkvi

Šrilankanski kardinal Malcom Ranjith iz Nadbiskupije Colombo izazvao je lavinu reakcija nakon što je 22. listopada ove godine uputio pismo svećenicima u kojemu zabranjuje djevojkama da služe kao ministrantice.

Ovo pismo, iako objavljeno prije gotovo dva mjeseca, nedavno je postalo viralno na društvenim mrežama, izazivajući podijeljene reakcije među vjernicima i šire.

„Djevojke ne bi trebale biti pozivane da služe kao ministrantice oko oltara u nadbiskupiji. Ministranti bi uvijek trebali biti mladi dječaci zato što je to jedan od glavnih izvora svećeničkih zvanja u Šri Lanki i to će utjecati na broj kandidata koji ulaze u sjemeništa, a taj rizik nismo spremni preuzeti”, piše u pismu kardinala Ranjitha.

Povijesna praksa i suvremene promjene

Praksa isključivanja žena iz određenih liturgijskih uloga nije novost u Katoličkoj crkvi. Tradicija nije poznavala ministrantice ni čitačice, što potvrđuje i don Damir Stojić u svojoj knjizi „Don Damir odgovara”. Međutim, Zakonik kanonskog prava iz 1983. godine omogućio je sudjelovanje žena u liturgijskim službama, iako s brojnim ograničenjima i uvjetima, ostavljajući konačnu odluku biskupima svake pojedine biskupije.

Pismo Kongregacije za bogoštovlje i disciplinu sakramenata iz 1994. godine također je dalo prednost tradiciji dječaka kao ministranata, navodeći kako je takva praksa važna za poticanje svećeničkih zvanja. Upravo se na to poziva i kardinal Ranjith, ističući kako bi uključivanje djevojaka ugrozilo taj „važan izvor” budućih svećenika.

Pitanje svećeništva žena: Tradicija ili diskriminacija?

Ovaj potez šrilankanskog kardinala ponovno je otvorio šire pitanje ? trebaju li žene imati pravo na svećeništvo i ravnopravnu ulogu u Crkvi? Zastupnici tradicije često ističu da je svećeništvo rezervirano za muškarce prema primjeru Isusa Krista, koji je apostolima povjerio tu ulogu. S druge strane, mnogi teolozi, vjernici i aktivisti za ljudska prava argumentiraju kako takav stav nije u skladu s modernim shvaćanjem jednakosti i dostojanstva svakog čovjeka.

Argumenti za uključivanje žena u svećeništvo često se temelje na činjenici da žene već danas igraju ključne uloge u crkvenim zajednicama, kao katehistice, pastoralne asistentice i voditeljice brojnih župnih aktivnosti. Protivnici ove ideje strahuju da bi promjena mogla narušiti tradicijski identitet Crkve i oslabiti autoritet njezina nauka.

Što kažu vjernici i stručnjaci?

Pitanje ravnopravnosti unutar Crkve nije samo teološko već i društveno. Kritičari zabrane ministrantica, poput progresivnih katoličkih organizacija, smatraju da ovakvi potezi dodatno marginaliziraju žene i potkopavaju njihov potencijalni doprinos Crkvi. S druge strane, tradicionalisti ističu važnost očuvanja liturgijske i teološke konzistentnosti, strahujući da bi daljnje promjene mogle narušiti jedinstvo zajednice.

Je li promjena na pomolu?

Dok se u nekim dijelovima svijeta rasprava o svećeništvu žena sve glasnije vodi, Katolička crkva još uvijek nije spremna na velike reforme. Papa Franjo nedavno je izjavio kako je „uloga žene u Crkvi ključna, ali različita od one muškaraca”. Međutim, sve veći broj vjernika i teologa smatra da bi otvaranje svećeništva ženama moglo biti korak prema suvremenijoj i uključivijoj Crkvi.

Pitanje ravnopravnosti žena u Katoličkoj crkvi ostaje jedno od najosjetljivijih tema. Dok tradicionalni krugovi brane povijesne prakse, zagovornici promjena traže uključivanje žena na svim razinama crkvenog života. Hoće li Crkva pronaći kompromis ili će se suočiti s daljnjim polarizacijama unutar vlastite zajednice, ostaje za vidjeti. Jedno je sigurno ? razgovor o ulozi žena u Crkvi neće tako skoro utihnuti.