S jedne strane val poskupljenja stiže zbog rata u Ukrajini jer poskupljuju energenti iz Rusije koji direktno utječu na transport robe, a dodatno poskupljenje se događa i zbog približavanja uvođenja Eura krajem godine što izaziva inflacijski šok, dok s druge strane Vlada RH pokušava ublažiti udar na standard građana smanjenjem PDV-a na osnovne namirnice.
Od 1. travnja promijenila se stopa PDV-a za niz proizvoda.?Zakonskim izmjenama stopa PDV-a je smanjena s 25 i 13 na pet posto za dječju hranu, jestiva ulja i masti, maslac i margarin, žive životinje, svježe meso i kobasice, živu i svježu ribu, rakove, povrće, voće, jaja, sadnice i sjemenje, gnojiva i pesticide, hranu za životinje,?higijenske uloške i tampone te ulaznice za koncerte, sportska i kulturna događanja.
Pema nekim podacima gnojivo u poljoprivredi poskupjelo je za čak 185 posto u odnosu na ranije razdoblje, što stvara dodatan trošak poljoprivrednicima ali i uzročno-posljedično, diže cijene hrane.
Fotografija uslikana u jednom trgovačkom centru. Cijena je greškom otisnuta, ali simbolično prikazuje mentalitet onih koji žele dodatno zaraditi na mukama građana.
Da li sva ta smanjenja cijena osjete građani?
Da osjete, ne bi se građani masovno žalili Udruzi za zaštitu potrošača jer trgovački lanci očito ne primjenjuju Vladine mjere što se može vidjeti u praksi.
Neki trgovački lanci kada su čuli za Vladine mjere počeli su s velikim reklamama o smanjenju cijena osnovnih namirnica, a sve kako bi privukli kupce pa je i konkurencija vidjevši to krenula istim stopama.
Ali i sada nakon 1. travnja već vidimo da pojedini trgovački lanci ne da su smanjili cijene osnovnih namirnica ili ih ostavile približno istima prije Vladinih mjera, nego su ih još dodatno poskupjele ne bi li iskoristili priliku za ostvarivanje dodatne dobiti!
Uvijek je tako bilo, da se za vrijeme ratova i inflacija netko pokušao obogatiti na onim najmanje zaštićenima - građanima. A trgovački lanci još dodatno marketinškim trikovima obmanjuju građane sa svojim "akcijama", pogotovo sada pred blagdane.
Kako se približava Uskrs, trgovački lanci su sve puniji kupaca, a voditelji istih jako dobro znaju iskoristiti takve prilike pod izlikom nekakvih "akcija" te tako građanima izvući što je više novaca moguće.
Oni koji češće odlaze u trgovine su sigurno mogli primjetiti jako puno marketinških trikova, kao npr. isticanje akcijske, snižene cijene s prikazanom redovnom cijenom koja je puno veća od prijašnje redovne cijene. Npr. neki artikl je koštao 100 kn, a sada je snižen na 80 kn s istaknutom prijašnjom redovnom cijenom od 200 kn, samo kako bi se kupca dovelo u zabludu kako je to "veliko sniženje".
Također, imate proizvod X s cijenom A i isti takav proizvod Y s nekim recimo GRATIS poklonom, ali čija je cijena veća od proizvoda X, bez obzira što ovaj drugi proizvod ima nešto GRATIS, oni dakle naplaćuju i taj GRATIS. Ako je GRATIS onda je POKLON i ne smije biti uračunato u cijenu, to je slučaj za inspektorat!
>> Inspekcija u tijeku: Potrošači se žale kako nisu u trgovinama pronašli smanjene cijene
Najbolji primjer takvog trgovačkog lanca je Kaufland gdje se mogu vidjeti znatna poskupljenja svih navedenih prehrambenih namirnica te tako unatoč svim sniženim stopama PDV-a višestruko zarađuju na razlici.
Podsjetimo, Kaufland je Njemačka firma tako da sav zarađeni novac ne ostaje u Hrvatskoj, nego odlazi, a gdje drugdje, nego u Njemačku.
Nekada su nam namirnice s oznakom "Kupujmo Hrvatsko" bile skuplje i građani su negodovali, ali sada možemo vidjeti da su one čak i povoljnije od ovih novih "njemačkih".
Zašto onda na posljetku ipak ne kupovati Hrvatsko, domaće i kvalitetno? Zašto toliko toga uvozimo unatoč našoj plodnoj Slavoniji? Gdje je problem?
>> Ljuti i razočarani: Vladin potez je otišao u vjetar, građani i dalje jedva spajaju kraj s krajem